Negative Self (2015)

Mixed and mastered by Gustav Brunn
Cover by Andreas Sandberg

Released 2018-03-16
Reviewed 2018-03-15

bdhw

Skoj bandnamn på detta svenska band, ett namn som känns som att det passar ganska bra med min sinnesstämning för det mesta. Control the Fear heter bandets andra album och återigen är det sångaren som stått för omslaget som kanske inte är det roligaste jag sett i mitt liv. Det sägs att deras debutalbum gjorde ett starkt intryck och att bandet som började som en hobby nu blivit ett riktigt band, en kvintett som beskrivs ha skapat ett mer fokuserat album och att de återigen vill göra ett ordentligt avtryck på metal- och hardcore-världen.

Kanske att det musikaliskt kan beskrivas som hardcore, crossover, metal, thrash metal eller något i den stilen. Ganska melodiöst men tungt och med en skön musikalisk stämning, kanske kan den beskrivas som lite lätt deprimerad. Sångaren tycker jag är riktigt bra, passar perfekt in i bandet ljudbild. Produktionen är snygg, tilltalande, intressant och albumet är varierat och jag tycker att det har ett stort djup och den femtio minuter långa speltiden känns sansad. Det är definitivt ett väldigt kompetent album, ett välproducerat och dramatiskt sådant som sannolikt kan fängsla en ganska stor publik.

Oväntat underhållande album, oväntat bra skulle jag nog vilja påstå. Jag kan inte se att det har några svagheter utan det är väldigt tilltalande på alla sätt. Flera riktigt vassa spår där jag tycker att avslutande The Pain Returns gör starkast intryck men hela albumet är av hög kvalité och jag tycker inte att det finns något direkt svagare spår. Det är definitivt ett album som förtjänar tummen upp och kanske en och annan superlativ medan man ändå håller på, det är faktiskt ett riktigt vasst och riktigt underhållande album med tio schyssta låtar och femtio minuter bra musik.

Jag gillar detta album, det har en riktigt skön atmosfär och riktigt skön känsla. Det är ett album väl värt att titta närmare på, det må prydas av ett negativt bandnamn men det har definitivt mer positiva än negativa aspekter och är definitivt ett album jag kan rekommendera. Och jag kan avsluta med att konstatera att Control the Fear är ett album väl värt att titta närmare på, ett som vore ett misstag att missa.

Label: BDHW/Soulfood
Tre liknande band: Suicidal Tendencies/Dr. Living Dead!/D.R.I.