Inspelad, producerad & mixad av Mysteriet.
Mastrad av Magnus Lindberg på Redmount Studios.

Released 2017-12-01
Reviewed 2018-01-08

mysteriet.se
pigeonsongs

Efterskalv, kanske kan det vara vad som följer Mysteriets första album om det var ett omskakande album. Det är åtminstone svenskarnas andra album som bjuder på rockmusik som tar en tillbaka, kanske tillbaka i tiden, kanske tillbaka till 70-talet, om man mu råkar vara så gammal. De bjuder på vibbar från den eran men med en modern produktion och sång på svenska. Det sägs att debuten togs emot väl av större svenska rockmagasin och att de nu breddat sitt uttryck än mer.

”Mysteriet vilar såklart fortfarande stadigt på 70-tals doftande rock” står det i mailet som följde med pressmaterialet, doftande rock? Och hur doftar den rocken kan man ju fråga sig och svaret blir att den nog doftar modernt med inslag av 70-talsrock. De har bra driv och bra energi i sin musik, jag gillar sången som passar väl in i bandets ljudbild. Hyfsat med variation genom låtmaterialet och en speltid som känns relativt sansad och det är lätt att hålla intresset uppe från inledning till avslut.

Det är ett album som nog tilltalar nostalgikerna men som också kan tilltala den som letar efter lite fräschare rockmusik. Det är ett kul och underhållande album med sköna låtar, men visst är det kanske inte det fräschaste album som någonsin släppts men tillräckligt för att fungera och framförallt tillräckligt bra för att intressera. Dessutom har det väl inga direkta svagheter, kanske då att alla inte förstår vad som sjungs men samtidigt är ju alltid andra språk en engelska något som ger en exotisk känsla. Det blir helt enkelt tummen upp för Mysteriet och deras Efterskalv.

Ett ganska omskakande album eller åtminstone ett väldigt tilltalande album. Det blir tummen upp för Mysteriet, ett album jag kan rekommendera. Det är ett album värt att titta närmare på, ett kul album som jag definitivt uppskattar att lyssna på. Definitivt värt att titta närmare på.

Label: Pigeon Song Records / Sound Pollution
Tre liknande band: Kiss/Black Sabbath/Hellacopters