Caught in a Warzone (2016)

Recorded at Coach House Studios in France
Mixed at Ritual Studios in Darlington UK

Released 2017-11-03
Reviewed 2018-02-

millenniumofficial.com

Sedan 1982 har Millennium funnits, nåja med ett stort uppehåll från 1988 till 2015 då bandet återuppstod i lite ny form. Detta är andra albumet sedan det uppvaknandet och det tredje för Millennium som helhet, det första albumet kom redan 1984. Det handlar om klassisk NWOBHM sägs det, och albumet heter Awakening. Det är ett album som ser ganska mycket ut som ett traditionellt heavy metal-album och det låter ganska mycket som ett traditionellt heavy metal-album.

Låtskapandet känns traditionellt, fantasilöst i min vokabulär. Jag hör indikationer på att de lånat lite melodier och riff från band som Iron Maiden. Det är annars typiskt stiliserade tungmetallåtar med tydliga refränger, treackordskomp och typiska tungmetallriff. En rätt typisk heavy metal-sångare får vi också, det är inte direkt så att jag slås av det nyskapande tänkandet när jag lyssnar igenom detta album. Inte ens ljudbilden drar åt det moderna, det känns rakt av som ett ganska bakåtsträvande album. Det är lätt att tro att Millennium är ett band som drömmer om svunna tiders glansdagar, åtminstone låter det som något uppgrävt ur fossilgömmorna.

Underhållande för den som gillar gammal heavy metal, tänk Iron Maiden eller något annat av de här banden som dök upp i början av åttiotalet – så låter de. Som att de fortfarande lever kvar i samma tid som när bandet en gång startade. Visst, musiken är rätt schysst, ganska medryckande, trevliga låtar generellt men man glömmer det snabbt då det är lika fantasifullt som en skruvmejsel eller en servett. Inget av spåren sticker heller ut från mängden utan det är ganska mycket samma karaktär på dem och inget av dem känns som en hit.

Till sist kan jag väl bara konstatera att det är ett heavy metal-album enligt mallen, fantasin och den absoluta toppkvalitén lyser med sin frånvaro och Awakening känns nog mest som något för de närmast sörjande. Det är musik vi redan hört alldeles för mycket av och de kommer inte med något som särskiljer dem från alla dessa album som redan finns. Det är ett okej men också ganska medelmåttigt album som inte sticker ut. Jag tror inte att du kommer bli alltför besviken över ett köp men skivan lär knappast gå överdrivet varm i skivspelaren.

Label: independent
Tre liknande band: Iron Maiden/Judas Priest/Saxon