Produced and Recorded by Lucas Di Mascio at Old Haunt Recording Studio
Mixed by Jon Howard at Woodward Studios

Released 2018-10-26
Reviewed 2018-11-15

malacodametal.com

rockshots records

Malacoda släpper sitt andra album, ett album som sägs vara inspirerat av Silent Hill och som också sägs vara ett konceptalbum. Restless Dreams kallar de detta nya album och omslaget kan man inte direkt hylla eftersom det inte är speciellt intressant. Albumets koncept är mörkt och följer en bruten man och dennes äventyr i spökstaden Silent Hill, albumets tema är inspirerat av spelet Silent Hill 2. Skräck och förtvivlan är vad som ska locka fans till kanadensarnas andra album som bland annat påstås innehålla mästerligt låtförfattande.

Mörk och gotisk power metal är vad det handlar om, hyfsat tungt och starkt producerat. Jag tycker nog att de har ganska stort djup i sitt låtförfattande och hygglig variation även om albumet känns lite långt med en timmes speltid. Det är inte sådär jättedynamiskt och tempot hade kanske kunnat vara lite högre, men överlag känns det som en väldigt stark produktion från ett kompetent band. Kanske också ska tilläggas att sångaren känns lite anonym, det hade kunnat vara lite mer fängslande sånginsats på detta album om de hade haft en mer karismatisk sångare. Kanske hade de kunnat våga lite mer, var lite mer dynamiska, dramatiska, varierade, musikaliskt våghalsiga än vad de är då detta album känns lite för försiktigt.

Restless Dreams är ett trevligt album, det är kanske inte så mörkt, dramatiskt och spännande som man skulle kunna önska men det fungerar. Jag hade velat ha något spår som grep tag i mig, som fångade mitt intresse – eller en atmosfär som gjorde samma sak. Kanske en sångare med lite mer spännande karaktär hade varit bra också men det fungerar som sagt och jag skulle bli förvånad om det gav upphov till negativa känslor även om det kanske inte heller lär kännas som det mest positiva albumet. Det hade kanske kunnat vara lite kortare, lite mer dynamiskt, lite mer dramatiskt men visst fungerar Malacodas andra album och det är trevligt att lyssna på.

Kanske inte det bästa album som skapats men jag tycker ändå att Malacodas konceptuella andra album fungerar och det är trevligt att lyssna på. Malacoda känns onekligen som ett kompetent och intressant band med mycket intressant att erbjuda. Det saknas dock det där lilla extra som gör ett bra album till ett fantastiskt och det har långt till Silent Hill.

Label: Rockshots Records
Tre liknande band: Type O Negative/Katatonia/Paradise Lost