Mastered at Astia-studio A, Lappeenranta, Finland
Album artwork by Adam Burke
Layout and art direction by Francesco Gemelli

Released 2018-08-05
Reviewed 2018-07-18

transcending obscurity

Lurkar från Finland är vad jag kikar på idag, skivbolagsrepresentanten påstod att jag skulle finna deras nya album exceptionellt. Ett album som egentligen släpptes redan 2016 av bandet själva men som nu kommer med ny framsida och både på CD och vinyl. Omslaget är för övrigt ett kul sådant och gör sig nog väldigt bra på vinylskiva. Men vad ska man då säga om musiken? Kanske att omslaget är en bra indikation på vad som kan förväntas i musikaliskt hänseende.

Underfundigt kanske man kan kalla det trånande och mystiskt, Fringe från Lurk är inte så lätt att placera i ett fack men kanske atmosfärisk sludge eller doom är bra beskrivningar. Ganska varierat och släpande i ganska långsamt tempo, sången likaså, kanske att man också kan addera inslag av svartmetall och dödsmetall i helhetsbilden när man beskriver deras musik. Ett album med stort djup och schysst fantasi som dessutom kan beskrivas som lagom långt, speltiden är sansade 44 minuter. Bra produktion ska jag väl också tillägga och jag tycker att man nog kan beskriva deras musik som ganska fräsch och att den känns relativt egen, inte unik då det hela tiden förnimmer om annat men ändå deras egen stil som inte direkt påminner om något.

Riktigt bra kan man påstå att det är, underhållande, spännande och intressant är nog hur jag skulle vilja beskriva deras musik. Jag tycker om detta album, snyggt omslag och snygg musik. Jag har då ingenting att klaga på när det gäller dessa Lurkiga finnar, det är ett album som inte direkt har några svagheter. Visst finns det en del mindre grejer om man verkligen letar men inget man egentligen noterar när man lyssnar för man hör bara att det är grymt underhållande. Ett album man kan lyssna mycket på utan att tröttna på, det är ett album med stort djup och mycket att upptäcka för den som vill lyssna om och om igen.

Kul och underhållande, ett album för alla som gillar spännande musik. För alla som uppskattar när band hittar på och gör in egen grej. Dessa finnar har definitivt satt ihop ett kul album med massa spännande grejer, det är ett album jag varmt kan rekommendera att ni kikar närmare på eller kanske snarare ett jag anser att ni inte bör missa. Det blir helt enkelt tummen upp för Lurk och deras finfina album Fringe.

Label: Transcending Obscurity Records
Tre liknande band: Altar of Betelgeuze/Fleshpress/Adramelech