Lament (EP 2017)

Engineered by Maxx

Released 2018-02-09
Reviewed 2018-06-17

lovelorndolls.com

alfa matrix

Lovelorn Dolls tredje album är ett jag suttit på ett tag nu, det har inte blivit av att lyssna på och skriva om det förrän nu några månader efter dess utgivning. Det är ett album med ett sådär lagom gotiskt omslag, ser lite färglöst och grått ut kan man kanske säga, en aning mörkt kanske – ganska snyggt omslag. Och bakom gömmer sig en belgisk duo som varit ganska flitiga med tre album och en hel räcka EP-skivor sedan den självutgivna debuten 2011. Samma debut gavs sedan ut på nytt under samma skivbolag de släppt sina andra alster 2016 och i början av 2018 kom alltså album nummer tre.

Och jag tycker nog att det kan beskrivas som gotisk rock, ganska mörkt och definitivt inspirerat av andra kvinnofrontade gotiska akter. Kanske också av The Birthday Massacre då det finns lite grejer som får mig att tänka på det förträffliga kanadensiska bandet, det är dock inte lika färgglada som födelsedagsmassakern utan känns lite mörka och djupa. Ganska snygg produktion tycker jag, bra sångerska som får mig att tänka på Liv Kristine, det påminner en del om hennes stil tycker jag. Det blev mycket jämförande där men det handlar om mörk gotisk rock med lite syntar och lite sådant, hyfsat varierat men kanske inget som slår mig som direkt nyskapande i det musikaliska perspektivet. Snyggt gjort är det dock.

Vartåt ska jag kika när jag sätter betyget på detta album, uppåt mot det positiva eller mot det mer negativa? Inte mot det negativa i alla fall, jag tycker att detta är ett bra album. Det hade kanske kunnat vara lite mer fart och lite mer drag i det, kanske också lite mer färg men upplevelsen av att lyssna på det är helt klart positivt och jag tycker att de trycker på många av de rätta knapparna. Ni som uppskattar den kvinnofrontade gotiska rockmusiken kan säkert finna detta väldigt tilltalande. För mig känns det dock bara riktigt grymt när jag lyssnar till fjärde spåret Shining Star som jag gillar riktigt skarpt. Resten av albumet består av bra låtar men jag tycker att det känns lite för anonymt för att verkligen glänsa.

Ett band och ett album som gör allt bra men som kanske skulle vågat ta ut svängarna lite mer, det känns lite försiktigt och inte så bra som jag tycker att det hade kunna vara. Jag gillar vad jag hör men jag fastnar inte riktigt för det, det får mig inte att vilja höra det igen eller sätter sig i medvetande och stannar kvar där. Man kan nog säga att Lovelorn Dolls gör ett bra tredje album men att de har en bit kvar tills de kan utmana sina inspirationskällor.

Label: alfa matrix
Tre liknande band: The Gathering/Leaves' Eyes/Theatre Of Tragedy