Alive in Golgotha (EP 2014)
Awake (2016)
Blacklisted (2017)

Released 2018-08-24
Reviewed 2018-08-01

heavy hound records

Lord är dagens band, inte samma Lord som jag recenserat tidigare för Hallowed utan ett amerikanskt band som inte ska förväxlas med ett antal andra band med samma namn från samma land. När det gäller dessa Lorder är det album nummer fyra jag har att skriva om här och deras nya album är över en timme lång med ett gäng riktigt långa spår i en musikalisk karaktär som inte är helt enkel att beskriva. Det kanske inte är så enkelt att beskriva den musikaliska karaktären men jag har lyssnat många gångar på Desperation Finds Hunger in All Men och kan väl göra ett försök att beskriva det.

Om man påstår att det är en styrka att inte låta som allt annat har detta album åtminstone den styrkan, och det är kraftfull musik, riktigt tungt på många platser. Det beskrivs i pressmaterialet som att det beskriver den apokalyptiska naturen mänskligheten har, och kanske är det en känsla av hopplöshet som förmedlas. Det känns ganska segt och mörkt, vrålsången gör definitivt ingen glad – speciellt inte mig. Produktionen är väl helt okej, men den sticker väl inte direkt ut i jämförelse med annat och trots att bandet är svårt att definiera känns det inte som att deras musik sticker ut speciellt mycket, det känns som att det gjorts förr.

Roligt är det väl inte, det fungerar men imponerar inte på mig och det dröjer inte länge förrän jag tröttnar och det är framförallt den vokala insatsen som stör. Jag saknar känsla av djup och dynamik som behövs för att göra ett album som detta intressant. Inget spår sticker ut för mig och den timme albumet pågår känns väldigt lång och händelsefattig, man orkar inte riktigt bry sig om vad som kommer genom högtalarna och jag kan inte påstå att jag känner mig speciellt imponerad av vad jag får höra när ag lyssnar på Lord och deras nyaste album.

De ska ha en eloge för att det försöker göra något fräscht även om de inte lyckas uppnå någon högre kvalité på låtmaterialet. Desperation Finds Hunger in All Men går säkert hem väl bland vissa musikfans, en del recensenter tycks gilla detta album men personligen har jag inte speciellt mycket positivt att säga om det, det är ett tråkigt album helt enkelt och saknar höjdpunkter. Inte ett album jag vill rekommendera, det kanske är smartast att hålla sig borta från det.

Label: Heavy Hound Records
Tre liknande band: Ancient Astronaught/Ol' Scratch/Hatefuck