Mastered by Rave Tesar

Released 2018-01-01
Reviewed 2018-03-13

stratospheerius.com
joedeninzon.com
melodic revolution records

Denna spännande skiva damp ned i min brevlåda för ett litet tag sedan och den har fått snurra ett par varv i min skivspelare och jag har kommit fram till vissa slutsatser. Omslaget är ganska lustigt, som att det är gjort av ett barn och det kanske är fallet med tanke på att konstnären har samma efternamn som huvudmannen Joe som står som violinist, sångare och lite akustisk gitarr på detta album som kallas Guilty of Innocence. Han och hans band kan knappast beskrivas som oskyldiga till kreativitet i alla fall, det är ett musikaliskt spännande album med en hel del intressanta och kluriga inslag.

Det är inte helt enkelt att beskriva det i ord, det är rockmusik, lite jazz, lite progressivt, mycket varierat – bra rocksångare och en väldigt kompetent produktion. Musikaliskt är det ganska lekfullt, det känns som att det är ganska fria tyglar utan att för den skull sväva iväg i något osammanhängande, speltiden känns lagom tilltagen också och de tio låtarna bjuder på bra variation. Dessutom tycker jag att bandet bjuder på fin energi och känsla, det är definitivt ett kreativt tilltalande album och ett som jag tror kan gå hem hos en ganska bred publik trots att det kanske inte riktigt passar in i en distinkt mall.

Det är definitivt skoj med band som tänker lite utanför lådan, såsom detta band gör. Det är ett kreativt och spännande album jag har låtit spela igenom många gånger, med flera vassa låtar tycker jag att de skapa väldigt tilltalande musik med bra energi och bra djup – ett album som håller väl för upprepade genomspelningar. Om jag ska plocka ut favoritlåtar så kan jag påstå att den inledande duon låtar tillsammans med avslutande Soul Food är de som gör störst intryck men jag skulle vilja påstå att det är ett album som inte har några direkta svagheter. Det är helt enkelt ett mycket trevligt album.

Deninzon och hans manskap har skapat ett riktigt trevligt och riktigt vasst album som definitivt tilltalar mig och jag tror att det kan tilltala en ganska bred publik. Jag skulle nog vilja säga att det enda lite negativa jag kan komma på för denna recension är att jag nu får lyssna på ett annat album i bilen, det kanske inte är lika spännande. Med det kan jag bara avsluta med att rekommendera er att titta närmare på detta finfina album.

Label: Melodic Revolution Records
Tre liknande band: Blues Traveler/Frank Zappa/Dixie Dregs