So it Hath Begun (2017)

War in Heaven (2018)
Deadlift Cowboy (2018)

Released 2017-12-01
Reviewed 2018-02-15

henrymetal.net

Henry Metal tycks kasta ur sig album i en rasande takt, jag har redan recenserat ett av hans, och här kommer ett till. Detta kallas V och ha inte direkt det snyggaste skivomslag jag sett i mitt liv. Det har också nio spår som innehåller lite sexdrömmar från herr Henry, lite dumskallar, lite muskelbilar och diverse annat för den pubertala metallsnubben.

Estetiskt skiljer det sig inte nämnvärt från det senaste albumet jag tryckte på lite tangenter om. Det handlar om ganska typisk heavy metal med ett hyfsat typiskt urval av låter, det är inte direkt så att vi bjuds på något nyskapande eller överraskande. Det är bra producerat med okej sånginsats och så vidare, ganska kort och koncist med en speltid om fyrtio minuter. Men tack vare lite för lite variation blir känslan att det är ett lite längre album än så.

Någotsånär underhållande med hyfsade låtar, kanske inget som verkligen sticker ut. Where the Dumbasses Roam är antagligen det vassaste av spåren på albumet, det är faktiskt ett ganska schysst spår och igenkänningsfaktorn blir ganska stor då lyriken är ganska träffande. Undrar om det är mina grannars bostad han sjunger om… förutom dumbass-låten är det väl inga spår som sticker ut speciellt mycket, 2 Chicks är en riktigt pubertal historia.

Reservoarpennor är mer originella än detta album, men visst är det ganska underhållande och för den som gillat någon av de många alster herr Henry Metal kastat ur sig den senaste tiden finns det mycket att uppskatta. Jag tror även att det kan tilltala tungmetallfanatikern då det trycker på rätt knappar för dem, kanske dock att även de saknar lite mer originellt tänkande och kanske lite kreativitet.

Ymnighetshornet av heavy metal kanske Henry Metal kan kallas, onekligen produktiv men egentligen inte speciellt kreativ. En hantverkare snarare än en konstnär, kanske man kan sammanfatta det. V är ett schysst hantverk, ett hyfsat trevligt album med okej låtar – ganska underhållande att lyssna på men knappast något som sticker ut i jämförelse med annan heavy metal.

Label: independent
Tre liknande band: Black Sabbath/Iron Maiden/Metallica