Mixed and produced by Fredrik Folkare, Chrome Studios
Mastered by Erik Mårtensson, Blowout Productions

Released 2018-04-27
Reviewed 2018-04-24

heartwind.se
aor heaven

Högre och högre kallar bandet Heartwind sitt debutalbum, ett album med elva spår som alltså börjar med att ta en högre och högre. Frågan man då kan ställa sig om det svenska bandet är ifall de verkligen lyfter och flyger högt med sin musikaliska gärning – eller om de bara bjuder på ytterligare ett ganska typiskt album för genren. Att de har lite kvinnlig gästsång är definitivt ett positivt inslag då det blir ganska dynamiskt på sångarfronten. Och vi kan också konstatera att det är fösta albumet som är en gammal dröm som går i uppfyllelse för bandets skapare, och det är ett trevligt album.

Musikaliskt handlar det om melodirock/AOR med klämkäcka refränger, starka melodier och vass produktion. Bra sånginsatser, dynamiskt på sångarfronten med kompetenta sångare både huvudsångaren och gästerna. Hyfsat energi och bra driv, det är ett hyggligt varierat album utan att för den delen ha stor variation eller vara spretigt men det är ett ganska förväntat låtmaterial och jag tycker att man kan beskriva albumet som utan överraskningar. Sansad speltid har de dessutom där de elva spåren kräver en speltid på dryga 40 minuter, ett välgjort album med snygg produktion och lite Mårtensonsk känsla när det handlar om den övervägande ljudbilden.

Bra album tycker jag, låtarna håller god kvalité och så vidare – den som gillar melodiös rock/AOR kommer tycka om detta album då det trycker på rätt knappar. Man kan efterlysa lite mer fräscha idéer men som underhållning en stund fungerar det bra. Däremot saknar jag en riktigt fängslande hitlåt, det finns några vassa låtar där kanske titelspåret tillsammans med One Night Away From Away From You är de spår som känns mest intressanta bland de elva. Jag tycker väl inte att det finns några direkta svagheter utan det är ett solitt album rakt igenom, dock saknar jag den där sista magin som gör ett bra album till ett grymt album.

Higher and Higher flyger väl lite en Wrightbrödernas flygplan, en bit innan det åter landar någotsånär snyggt. Det lyfter inte högre och högre mot obegränsade musikaliska höjder men det lyfter en bit och det är framförallt ganska underhållande att lyssna på. Man kan väl påstå att Heartwinds debutalbum är ett trevligt sådant och att fjärde spåret One Night Away From You är ett väldigt trevligt spår. Väl värt att titta närmare på för den som gillar melodirock.

Label: AOR Heaven
Tre liknande band: Constancia/The Poodles/Token