Sersophane (2016)

Mastered by Heba Kadry at Timeless Mastering

Released 2018-10-12
Reviewed 2018-10-14

gostaberlingssaga.com
insideout

Det var Selma som skrev sagan om Gösta Berling en gång för länge sedan, sedan kom ett gäng svenska proggrockare och tyckte det var ett bra namn på sitt band. De släppte sitt första album Tid är Ljud 2006 och albumet som kallas Et Ex är deras femte album. Och det är inte ett album med alltför imponerande skivomslag, men nu kommer de på skivbolaget InsideOut så nu har de fått en god möjlighet att synas på en större marknad än de kanske gjort tidigare. Men vad ska vi då säga om bandets musikaliska förmågor?

Instrument progressiv rock med spännande musikaliska landskap och ganska dramatisk känsla. Det bygger på mycket klassiska inslag men känns samtidigt hyfsat fräscht och är riktigt bra producerat med bra variation och djup. Den har inte så mycket mörker som omslaget tycks indikera och det gör att albumet trots variation känns lite statiskt och också en aning lång med 48 minuters speltid fördelat på åtta låtar.

Bra album med trevlig musik, lite äventyrlig känsla och ganska fräsch framtoning. Dock kanske inte det mest fängslande album jag hört, kanske att det hade varit visare att ha lite sång eller lite mer dynamik – det känns som ett soundtrack mer än ett musikalbum och även om jag gillar det så fastnar jag inte direkt för det. Inte ett album jag tror att jag skulle vilja ha, även om jag inte skulle ha blivit besviken om jag hade införskaffar det. Det är kompetent utfört och låter bra så det lär nog utan tvekan tilltala den som gillar bandets tidigare alster och den som uppskattar den progressiva rockmusiken.

Med progressiva alster är det ofta lätt att skriva mycket och kanske även äventyrligt men Gösta Berlings Saga känns inte så äventyrliga, men det kanske beror på att jag inte alltför ofta hänförs av den instrumentala musiken. Därför kan jag väl antaga att min slutsats för bli at Et Ex är ett mycket välgjort och bra album men inte ett speciellt fängslande sådant.

Label: InsideOut
Tre liknande band: King Crimson/Goblin/Radiohead