Recorded at Atrium Audio with producers Grant McFarland and Carson Slovak
Mixed by Josh Wilbur

Released 2018-04-20
Reviewed 2018-04-25

fromashestonew.com

eleven seven

Framtiden är vad som besöks i amerikanska bandet From Ashes to News andra album, ett album som kanske inte kan beskrivas som futuristiskt men det kanske kännetecknar bandets framtid. Det handlar om ett band som trots en relativt kort historia hunnit byta en hel del musiker, mest kanske nye sångaren Danny Case märks – det brukar åtminstone vara det fans har mest invändningar kring. Annars handlar det stilistiskt om modern hårdrock med inslag av diverse genrer som rap och hiphop, men också lite vrålsång och så vidare – de spelar helt enkelt ut ett ganska brett spektrum i sitt andra album och kan väl jämföras med band som Linkin Park, Hollywood Undead, Papa Roach och så vidare.

Albumet är kanske inte helt enkelt att sätta etikett på men det är friskt varierat och snyggt producerat, med ett ganska bra djup och många medryckande refränger och så vidare. Sedan imponerar väl kanske inte vrålsång och rapsång alltid på mig men det fungerar trots allt ganska väl i helheten. Ganska fräscht tycker jag att det låter, det påminner om en gel andra moderna rockers men samtidigt låter de hyfsat egna och är ett band man ganska lätt känner igen. Nye sångaren är bra, och speltiden hålls väldigt sansad och det är ett album man utan vidare kan spela om ett par gånger – bra variation förstärker förstås detta en hel del.

Trevligt album med bra energi, bra drag, bra låtar, fräscht och spännande, egentligen det mesta man önskar från ett nytt album – definitivt ett man kan kika närmare på. Riktigt medryckande och hyfsat fängslande skulle jag vilja påstå, ett album utan svagheter som fångar en som lyssnare. Visst kanske det inte faller traditionalister eller nostalgiker i smaken med rapsång och sådant som de inte brukar uppskatta, samtidigt tror jag att det är väldigt få som inte uppskattar ett så här vasst album som jag definitivt rekommenderar. Speciellt titelspåret och videospåret Crazy är riktigt tilltalande och minnesvärda men jag tycker att alla spår på albumet håller riktigt hög klass.

Ni bör nog inte missa detta album, det bör tilltala alla som uppskattar vass och fräsch musik. Det är alltid skoj med band och album som vågar tänka mot framtiden och skapa något lite mer intressant än det allra mesta vi får höra i hårdrockgenren. Visst är det väl knappast det mest nytänkande eller nyskapande album jag hört men det är modernt, det känns fräscht och underhållande – framförallt är det ett album med riktigt bra låtar, och ett album som definitivt är värt att lyssna på om och om igen.

Label: Better Noise / Eleven Seven
Tre liknande band: Linkin Park/Hollywood Undead/Papa Roach