Z2 (2014)
Transcendence (2016)

Released 2018-07-06
Reviewed 2018-07-14

hevydevy.com

insideout

Devin Townsends album Oceanmachine släpptes för tjugo år sedan och det firas genom att Devin och hans projekt spelat hela albumet live men innan det framför de också ett urval av låtar tillsammans med en symfoniorkester. Detta kommer på CD och blåstråle för den som vill ta del av detta som spelades in i Bulgarien i en gammal romersk teater i Plovdiv, en onekligen storslagen arena för en onekligen storslaget kompetent musiker och låtsnickare. Till Ocean Machine-materialet har de bjudit in bassist Squid som var bassist på det albumet, första gången de spelar live tillsammans säger Devin när han introducerar honom när delen med Ocean Machine. Jag har tagit mig genom detta material som kräver en hel del tid att både titta och lyssna på skivorna plus att man denna gång till och med fick ta del av extramaterial vilket sällan brukar vara fallet när man får strömma live-videos. Tack för det!

En bra setlist till första delen tycker jag och Oceam Machine är ju som vi vet ett vasst album som gör sig bra som liveshow. Ljudbilden är bra, symfoniorkestern adderar ett stort djup till musiken och känns som ett positivt inslag även om jag tycker att Ocean Machine-låtarna är de som är bäst med fräsch känsla och bra flöde. Annars tror jag inte att jag behöver skriva så mycket mer om det musikaliskt, det är bra framfört och snyggt producerat, stilistiskt är det som det brukar med Devin Townsend och vi har flera recensioner av hans material om du vill ha mer djuplodande beskrivningar.

Videomaterialet är snyggt, filmning och klippning tycker jag fungerar bra och allt hjälps förstås av en bra scen att spela på. Det ger ett väldigt intressant intryck med den arena de valt att utföra detta event på, riktigt bra får jag säga om den saken. Det är dock en sak jag ofta undrar över när det gäller hårdrockare och deras liveshower, varför går så många klädda i jeans och t-shirt och inte något häftigare? Nu spelar väl egentligen inte utstyrseln så stor roll men det är en reflektion jag ofta har och den gäller även Devin Townsend och hans band som alla ser väldigt vardagstråkiga ut på en spelning som ska fira ett stort jubileum.

Inga klagomål från mig, det är ett trevligt album med bra musik, bra filmat och underhållande på många sätt. Man får väldigt mycket kan man väl påstå utan att överdriva. Och självklart tycker jag att man ska köpa den fläskigaste versionen av albumet då man får mest för pengarna där och en snygg mediabook med alla skivor och allt det där. Jag kan faktiskt inte se några direkta svagheter, det är ett livealbum och video så självklart finns det några mindre kul ögonblick men som helhet är det riktigt tilltalande.

När det sedan kommer till att avsluta så kan jag bara göra det genom att rekommendera att ni tar er en närmare titt på detta mycket trevliga album, riktigt kul att få höra Ocean Machine som live-epos och bara en sådan sak gör ju detta album värt att kika närmare på. Om ni gillar Devin så ska ni absolut inte missa detta.

Label: InsideOut
Strapping Young Lad/Devin Townsend Band/Tesseract