Mixed by Jochenm Smaal
Mastered by Lucien Dallaglio

Released 2018
Reviewed 2018-03-25

ccedilleub.skyrock.com
atypeek

Snurriga samarbeten har vi stött på lite då och då, och nu handlar det om ett samarbete med math rock-bandet Ça och Submarine FM som skapar elektronisk musik. Resultatet är ett album de kallar Musique Actuelle, eller kanske Éducation Civique som det står i pressmaterialet. CDn har i alla fall ett lustigt omslag, nästan lite amatörmässigt i stil men samtidigt känns det som ett ganska finurligt omslagskoncept. Och musiken i sig kan också beskrivas som finurlig och kreativ en blandning av dem som slagit sina påsar ihop.

Kanske ett album som kräver sin lyssnare och att dess lyssnare är öppensinnat. Det är inget ordinärt rockalbum utan en blandning mellan elektronisk musik och matterock i din stil som Ça normalt erbjuder. En kul och intressant kombination. Sju spår, stor variation, hygglig produktion, fantasifull även om det kanske ibland blir lite väl fantasifullt där de prövar lite allt möjligt som faller dem in – kreativt men kanske lite ogenomtänkt ibland. Det är ett kort och koncist album vilket känns positivt, man hinner kanske inte tröttna innan albumet tar slut.

Inte för att man hinner hänföras av det heller, jag gillar verkligen idérikedomen och finurligheten men det blir ändå inte riktigt ett bra album. Det blir ett intressant musikaliskt verk men inget som griper tag i mig som lyssnare och därför tröttnar jag snabbt på vad Çub har att erbjuda och snart känns det inte längre lika aktuellt att lyssna på albumet ytterligare en gång. Dock kan jag tänka mig att den som gillar artisterna som utgör denna sammansättning kan tycka att det är trevligt men därutöver känner jag mig ganska tveksam till att det är ett album av något större intresse.

Trist att det inte riktigt blir lika spännande som det har potential att vara, det blir en kuriositet man kan låta snurra i skivspelaren en gång för att sedan lägga åt sidan för all framtid. Jag är imponerad av deras kreativa inslag men inte så imponerad av albumet som helhet. Musique Actuelle hamnar i den där lådan där alla andra album jag aldrig mer kommer att spela ligger, det är ett album man med gott samvete kan strunta i.

Label: Atypeek Music/L’Affect/La Police du Bon Goût
Tre liknande band: Ça/Submarine FM/Anthurus d'Archer