Ben Rodgers - Vocals
Tobby Johansen - Drums

Released 2018-03-23
Reviewed 2018-09-18

cameltoe.no

battlegod productions

Med ett sådant namn kan det ju bara vara norrmän, det var vad jag tänkte när jag råkade plocka denna skiva ur högen med fysiska promos. Up Your Alley är norrmännens första album, titeln förutsätter en hel del kan man väl säga. Det är din grej säger de, men det ska vi nog ta och undersöka med mitt vanliga ifrågasättande och analyserande av musik och annat. Jag vet inte vad jag ska säga om omslaget, power metal kanske? Knektar och sådant trams kan vi se på omslaget så det är lätt att få för sig att det handlar om power metal.

Klassisk 80-talsinspirerad hårdrock, jämförs med Ratt och Dokken och det är väl ingen dålig jämförelse. Hyfsat medryckande och hyfsad produktion, okej sångare, relativt klämkäckt är vad det är. Inte våldsamt mycket variation och man skulle väl utan att överdriva kunna påstå att vi får ungefär vad man kan förvänta sig utifrån att man hört första låten. Kanske inte speciellt mycket djup heller utan ganska typiska rocklåtar med ganska typiska melodier, jag kan inte direkt påstå att det är ett album som bjuder på några överraskningar. Det bästa är väl att albumet har en sansad speltid, det känns åtminstone inte överdrivet långt.

Okej musik, Screaming My Head Off är lätt att tycka om men också så välbekant att man tröttnar ganska snabbt, Coming Home är kanske det minst tråkiga spåret efter att man tagit sig igenom detta album ett dussin gånger. Efter detta dussin gånger känns det mer som att jag vill använda skivan som glasunderlägg eller frisbee än spela den igen. Det finns så otroligt mycket musik av samma stil och kvalité som detta och jag tycker inte att Cameltoe erbjuder något som är vare sig bättre eller mer spännande än något annat vi redan hört. En ganska stor gäspning blir nog mitt huvudsakliga intryck av Up Your Alley, definitivt inte up my alley.

Inte ett dåligt album, det är faktiskt helt okej, hyfsat medryckande och så. Det kan nog tilltala dem som gillar fantasilös åttiotalshårdrock med hyfsad energi och stereotypa låtar. Och med den nedskrivet har jag väl inte speciellt mycket att tillägga om detta album, en ointresserad gäspning är väl slutligen det intryck jag har nu när jag lägger Up Your Alley åt sidan för all framtid.

Label: Battlegod Productions
Tre liknande band: Dokken/Ratt/Trixter