Pre-production by Joey at Bossfight Studio
Cover, booklet concept & design by Andy for Disorderly Design

Released 2018-05-25
Reviewed 2018-05-28

architectsofchaoz.net

metalville

Kaozarkitekterna är tillbaka med sitt andra album, ett album som visar upp bandet med en ny sångare och en albumtitel lånad av Hammerfall men med en lite annan fördelning av versalerna. Det är också en titel som lovar revolution men är det så revolutionerande? Och är det så mörkt som skivomslaget tycks indikera? Det är frågor som dyker upp såhär när jag sitter och klurar på vad jag skall skriva om detta nya album. Debuten kanske inte glänste eller glimrade men var definitivt ett solitt och bra heavy metal-album, det är väl egentligen precis samma sak som man kan påstå om album nummer två.

Att beskriva dem musikaliskt kan göras i två ord: Heavy och Metal. Det handlar om klassisk heavy metal och den som hört dem tidigare kommer att känna igen sig, även om detta album kan beskrivas som mer melodiöst men också aningen tyngre – kanske lite mörkare också. Med nye sångaren Titta Tani får de lite bredare röstomfång, lite mer dynamik överlag tycker jag. Man kan beskriva det som ett hyfsat varierat album för den genre det förekommer i, dock utan att falla utanför ramarna. Hyfsat med driv och energi även om de aldrig riktigt tänker utanför boxen, aldrig riktigt vågar hitta på något riktigt spännande ur en kreativ synvinkel. Men det är trots tretton spår en ganska sansad speltid vilket alltid är positivt.

Om man jämför med föregående album så är nog detta snäppet vassare, det har lite vassare sångare, aningen vassare låtar och snäppet fräschare produktion. Samtidigt skiljer det inte så mycket mellan bandets två album, de fortsätter på samma väg som de slog sig in på vid första albumet – egentligen kanske det kan beskrivas som en logisk fortsättning för dem. Jag skulle beskriva detta som ett solitt metal-album men kanske inte ett som sticker ut sådär överdrivet mycket på något sätt. Det är kul, det är bra – ni som gillade debutalbumet kommer med största sannolikhet att gilla även detta album.

Slutsatsen får bli att detta är ett fint andra album för detta band, kanske inte det mest nyskapande eller nytänkande jag hört i livet men den som gillar heavy metal kommer inte att bli besviken. Kaozarkitekterna fortsätter att leverera solid och trevlig heavy metal även om det inte är så (r)evolutionerande som namnet kanske antyder.

Label: Metalville
Tre liknande band: Iron Maiden/Paul Di’Anno/Battlezone