Mixed by John Tyler O’Neal at O’Neal Audio Services
Mastered by Alan Douches, West West Side Music
Artwork by Gabe Vicknair

Released 2018-09-28
Reviewed 2018-09-17

ambassadortheband.com

Idag tar vi ett besök i valens buk, likt en välkänd biblisk saga så befinner sig bandet Ambassador där när de släpper sitt debutalbum om någon vecka. Riktigt snyggt skivomslag, kanske något för vinylsamlingen? Det är debutalbumet för bandet från Baton Rouge, Louisiana, USA och det innehåller tio spår som beskrivs som mörk post-punk i pressmaterialet och de har jämförts med band som Pink Floyd och A Perfect Circle – kanske inte helt tokiga jämförelser kan man väl säga. Och för er som vill veta mer om bandet så har vi en intervju som kommer att publiceras inom kort.

Valtung musik, ganska mörkt, kanske kan det också beskrivas som shoegaze men även lite andra beskrivningar passar in på detta band och deras första album. Ett storslaget musikaliskt äventyr genom spännande soniska landskap skulle man kunna beskriva det som, kanske lite som att färdas i en flygande val lyssnandes på musik ur denna vals hörlurar. Bra sång, vass produktion, kraftfull ljudbild – tungt och ganska spännande. Tack och lov för att det fortfarande kommer band som faktiskt vågar göra något mer eget och inte bara spy upp samma gamla galla om och om igen som alltför många band gör idag.

Ambassador har utan tvekan satt samman ett väldigt trevligt album med schyssta låtar, starka melodier, intressanta soniska landskap och så vidare. Definitivt ett album att kika närmare och egentligen det enda riktigt vassa album jag skrivit om i september så här långt. Enda svagheten kan kanske vara att det är ett album som kräver ett par genomspelningar för att man verkligen ska komma in i det, det är ett album med mycket djup och variation och framförallt så är det ett album byggt för att vara ett album och inte bara en samling låtar som en del andra album jag får tenderar till att vara. Det är helheten som övertygar mer än de individuella låtarna men om jag ska välja en favorit kan det nog vara titelspåret men det är ganska jämnt mellan dem kan jag väl säga.

Lockande skivomslag och lika lockande musik, att införskaffa sig en vinylvariant av detta album känns onekligen väldigt lockande. Jag kan definitivt rekommendera att ni tar er en närmare titt på Belly of the Whale som är ett riktigt vasst och riktigt spännande album. Så det är inte bara ett snyggt skivomslag, det är också ett riktigt snyggt album.

Tre liknande band: Tool/Pink Floyd/A Perfect Circle