Produced, recorded and mixed by Tommy Vetterli at New Sound Studio, Switzerland
Mastered by Dan Suter at Echochamber, Switzerland
Cover artwork by Oliver Nanzig (Photography) and Charles Blunier (Graphics)

Released 2018-05-25
Reviewed 2018-05-29

69chambers.com

Det var ett tag sedan 69 Chambers senast släppte ett album, 2012 närmare bestämt, då albumet Torque såg dagens ljus och även fick en hyfsad recension av oss på Hallowed. Nu är den kvinnfrontade trion tillbaka med ett nytt album, Machine kallas det och har en ganska spännande maskin på framsidan. Det är album nummer tre för dem och det följer efter en tid då bandets medlemmar sysslat med lite andra grejer men nu har de alltså startat maskinen igen med detta album och kanske även lite liveframträdanden och så vidare.

Modern rock/metal med kvinnlig sång är vad det handlar om. Det handlar om musik som går ganska mycket rakt på sak med ganska klämmiga refränger och så vidare. Det är också ett album med hyfsad variation, hyfsat djup med ett par lite rivigare låtar och några lugnare. Men vi bjuds knappast på några överraskningar utan känns väl egentligen på många sätt som förväntat. Produktionen kan man väl inte direkt klaga på, det är ett album med hyfsat snygg ljudbild och ganska bra sånginsats. Albumet känns kanske lite åt det längre hållet, speltiden är 51 minuter fördelad på elva spår, kanske att de hade kunnat valt bort ett av dem men det är väl ingen större sak. Machine är ett litet steg framåt jämför med föregångaren Torque.

Det är ett bra album, trevliga låtar, hyfsad energi och så vidare. Ni som gillade deras föregående album kommer att uppskatta detta, sedan är det väl tveksamt om det kommer att vinna dem sådär väldigt många nya fans och så. Det är väl inte direkt ett album som sticker ut, det har sina fina ögonblick även om helheten känns lite som ett schysst album i en mängd av schyssta album som hela tiden släpps i denna genre. Jag skulle vilja påstå att inledande spåret Deceleration är det vassaste på albumet, det går väl inte utför efter det men är väl inte lika bra och lika kul. Ösiga andra spåret F.Y.L. är också värt att nämnas som tilltalande och trevligt.

Så jag kan väl ge mid bifallande till 69 Chambers och deras Machine, det kanske inte är det starkast lysande album jag hört men det är definitivt solitt och underhållande. Gillar du kvinnofrontad hårdrock är detta onekligen ett bra alternativ. Machine är ett kul album helt enkelt.

Tre liknande band: Theater of Tragedy/Eluveitie/Coroner