Maggotmouth (2015)

Cover art by Ritual at Nucleart

Released 2017-03-18
Reviewed 2017-03-30

womitangel.net

ketzer records

Det finns skäl till att vissa band alltid kommer att vara ”underground”, det är för att ingen gillar dem, Wömit Angel är ett av dessa band. Titta bara på deras omslag och låttitlar så förstår du vad det handlar om. De fostervåldtagande finnarna har fått smaka på Hallowed-sågen två gånger, detta blir den tredje. Jag hoppas alltid att band jag ogillat ska lyfta så att jag får skriva något underhållande och positivt om dem, Finska Wömit Angel lyckas dock inte med den bedriften, det här albumet är ungefär lika skräpdåligt som deras senaste.

Svartmetallpunk kan man kalla det, och simpelt, billigt, löjligt med flera liknande uttryck är ord som dyker upp i mina tankar när detta album snurrar i min musikspelare. Sången är kass, musiken är skramlig och allt känns amatörmässigt utfört – underground kan man nog beskriva dem som och jag skulle bli ytterst förvånad om de hade fler fans än släppta album.

Det är ett album med ett dussin spår och en speltid på knappa 40 minuter, en speltid som känns för lång eftersom alla tolv låtar är likadana. Ett album utan variation och utan fantasi. Jag kan inte påstå att det är ett band som bjuder på någonting någon vill ha, pubertalt trams, fantasilös dynga och vulgariteter bara för sakens skull. Det känns som att de släpper ett album bara för att slänga ur sig vulgärt trams, innehållslös dynga helt enkelt.

Det är svårt att hitta något positivt att skriva om ett album som detta, till och med omslaget är uruselt. Nej, motorsågen jag använder för att såga Horpredikaren och hans anhang i småbitar låter betydligt bättre och blodstänken formare snyggare motiv än omslaget, då är det dessutom en såg från Husqvarna så ni förstår ju hur illa den låter och sågar. Bandets två fans kanske blir ledsna över vad jag skriver men innerst inne vet även de och bandet själva att skälet till att de kommer att förbli underground är att de är för dåliga för att nå ut till en ansenlig publik.

Label: Ketzer Records
Tre liknande band: Impaled Nazarene/Motörhead/Carpathian Forest
Betyg: HHHHHHH (2/7)