Drums recorded by Mirko Hofmann at Horus Sound Studio
Mixed by Mirko Hofmann at Horus Sound Studio in Hannover, Germany
Mastered by Mika Jussila at Finnvox in Helsinki, Finland
Cover artwork by Augusto Peixoto

Released 2017-10-20
Reviewed 2017-11-04

Det har varit tyst om det tyska bandet Voice under lång tid och kanske har bandets fans trott att de tappat sin röst, men så är inte fallet för nu fjorton år efter senaste albumet kommer de med ett nytt album. Eftersom jag mig veterligen inte hört tyskarna förrän detta album kan jag inte kommentera ifall det varit värt väntan. Det nya albumet kallas The Storm och har ett hyfsat dramatiskt omslag, ett dussin låtar och har som så många andra album i kraftmetallgenren har den mastrats av den finske mästermastraren Mika Jussila i klassiska Finnovx-studion. Så, vad kan vi då säga om detta band som nyligen vaknat upp ur sin sömn?

Det handlar om power metal, heavy metal med ganska bra kraft och stor tyngd men även med utrymme för melodier och kanske även med vissa element av progressivitet. Det påstås i pressmaterialet att det är ett ganska varierat album, jag vet inte om jag håller med om den beskrivningen då jag personligen tycker att det handlar om ett ganska statiskt album som dessutom är långt med en speltid på närmare timmen. Ljudbilden är schysst, en bra produktion men sångaren är inte speciellt tilltalande så dessa kanske tar ut varandra men överlag får man känslan av att det överlag är ett ganska händelsefattigt album.

Ärligt talat är det ett ganska mediokert album, det är inte så att det är översvall av uselhet eller så bara det att det inte är speciellt spännande. Jag saknar lite djup, albumet är för långt och det saknar distinkta hitlåtar. Det är helt okej låtmaterial, det låter välgjort och jag misstänker att många som uppskattar den lite mer robusta power metal-stilen kommer att finna detta album tilltalande, åtminstone borde de ta sig en lite närmare titt på detta album.

Personligen har jag svårt att se vitsen med detta album, varför återförenas man efter ett decennium för att sätta samman ett fullständigt identitetslöst album utan djup och utan något riktigt intresseväckande drag? Det är ett solitt album på många sätt men utan några större höjdpunkter eller utmärkande drag, ett album som helt enkelt inte lyckas med uppdraget att fånga sin lyssnares intresse.

Tre liknande band: Grave Digger/Rage/Manowar