Photo by Fabio Augusto
Cover art by Carlos Fides

Released 2017-03-31
Reviewed 2017-03-20

Links
metalville

Thiago Bianchi är ett namn som synts i skivhäften för band som Nocturnall, Karma och Shaman – band där han är aktiv i nuläget men det är tydligen inte nog för nu kommer ett soloalster också. Ett soloalster som gör gott eftersom inkomst från försäljningen går till olika barncancerorganisationer, så det kan definitivt vara ett album värt att införskaffa bara för den saken – snyggt skivomslag dessutom. Och det är ett album med många väldigt kompetenta musiker, bland annat Thiagos egen mor Maria Odette som hörs i sjätte spåret Woman in Chains.

Ni som hört brasilianska band kan föreställa er hur det låter för stilistiskt är det likt de band vi hört Thiago i tidigare men också andra kända band som Angra eller Almah bara för att nämna ett par. Mycket melodi, tydliga refränger, lite progressiva tongångar är alla saker vi hör när vi spelar igenom de fjorton spåren som utgör detta album. Ganska bra variation, kanske att jag skulle ha velat ha något med lite mer driv och fart. Men det är snyggt producerat och Thiago sjunger bra, precis som gästsångarna som alla låter väldigt bra på detta album.

Det är ett snyggt album, bra producerat och med bra låtar. Definitivt ett som bör tilltala fans av de band som nämns i denna recension och band som liknar dem. Det är kanske ingenting som känns våldsamt unikt eller iöronfallande, och jag saknar de där riktigt distinkta hitlåtarna. Visst, Nova Era som hördes på Angras Rebirth och som nu görs en skön cover på men det är svårt att inte reservera sig över det faktum att det är någon annans låt från början. Och förutom Nova Era är det egentligen inte mycket som fångar mig, albumet har ett skönt intro och den riktigt tvära avslutningen är också lyckad men som helhet är det inte det mest fängslande album jag hört i mitt liv.

Thiago Bianchi och hans Arena bjuder på ett schysst album, ett som kan vara värt att införskaffa, speciellt då eftersom det är ett album som också gör gott på andra sätt än med musiken. Dock kan jag konstatera att förutom riktigt vassa Nova Era finns det inte mycket som verkligen griper tag i mig och i slutändan kan jag bara konstatera att detta album är riktigt välgjort men samtidigt inte överdrivet intressant. Thiago Bianchi lär hålla sina fans nöjda men frågan är om han kommer vinna någon större mängd nya fans med detta album, jag tror inte det.

Label: Metalville
Tre liknande band: Angra/Shaman/Karma