Adam Barclay

Released 2017-06-30
Reviewed 2017-08-29

thatrockguy.com
soundcloud
aor heaven

Den där rocksnubben har inget att förlora när han släpper sitt debutalbum som kallas just Nothin’ to Loose. Det är en australier vid namn Barclay som gömmer sig bakom That Rock Guy-epitetet och han ska ha spelat en massa live och så vidare – som att det skulle påverka utfallet av detta album. Det ser väldigt Gotthardigt ut om man tittar på omslaget och när den här gick i bilen med passagerare så gick tanken direkt till Gotthard, men visst likhetstecken kan sättas till andra band också. När rocksnubben sjunger låter han exempelvis en hel del som Bryan Adams i sina bästa år, och att kalla That Rock Guy för nyskapande vore väl lite av ett tjänstefel, A Rock Guy hade faktiskt inte varit ett speciellt dumt namn.

Vad man kan konstatera är att det handlar om riktigt snyggt producerad kommersiell hårdrock med bra driv och energi – riktigt underhållande faktiskt. Inte unikt men väl komponerat och bestående av enbart starka låtar som alla besitter en stark hitpotential. Och albumet hålls hyfsat kort också, vilket är något vissa glömmer bort men inte rocksnubben och det är positivt. Jag tycker att man kan konstatera att det handlar om ett klassiskt rockalbum, riktigt välgjort med en liten nickning tillbaka till klassisk melodirock men med ett litet sting av modernitet.

Det må vara kreativt ganska ointressant med det är ju så klämkäckt och så underhållande att jag inte bryr mig speciellt mycket om likheterna med en massa andra band jag hört. Det låter riktigt bra helt enkelt med riktigt bra låtar och riktigt bra energi, väldigt tilltalande. Lätt att ta till sig och lätt att tycka om, så kan man väl sammanfatta det, andra spåret Your Dreams are Keeping Us Together är nog favoriten men alla spår är riktigt bra och inget av dem kan påstås vara svagt. Det är helt enkelt ett riktigt bra album.

Det blir tummen upp för den där rocksnubben och hans debutalbum, det träffar riktigt rätt från start till mål. Kanske inte speciellt nyskapande eller något som sticker ut våldsamt mycket från mängden men alla låtar är riktigt bra och produktionen är på topp, det är helt enkelt ett riktigt vasst album som jag lätt kan rekommendera.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Gotthard/Whitesnake/Scorpions