Alexander Olsson - bass
Andres Sparby - drums

Produced by Lars Chriss

Released 2017-01-27
Reviewed 2017-01-25

aor heaven

Vinter i paradiset är knappast vinter i bandets hemstad Sundsvall och den titeln precis som bandnamnet får mig konfunderad. Vad vill de egentligen ha sagt med sitt bandnamn och titeln? Skivomslaget är dock snyggt och den kommer ju på AOR Heaven som brukar vara en indikation på kvalité med tanke på att det mesta som kommer därifrån brukar vara av bra kvalité. Detta album är inget undantag.

Snyggt producerad AOR med lite inslag av metal, tyngre AOR kanske man kan beskriva det som. Hyfsad sångare och hyfsad variation på låtmaterialet. Inget direkt spektakulärt rent stilistiskt, och vi får inga överraskningar när vi lyssnar på det. Det är ett kompetent utfört album som bjuder på en ganska väntad variation av låtar. Tio låtar och 40 minuters speltid är väl också en ganska standard speltid så det kan inte direkt beskrivas som ett album som får mig att stanna till och ta notis.

Det är ett bra album på många sätt, låtarna är schyssta och sådär men det känns mest som det är grundmaterialet medan de vassaste hitlåtarna saknas. Jag hittar ingen riktig favoritlåt på albumet och även om det låter bra och sådär gör inte albumet något större intryck på mig – det saknas något. Kanske funderade de lite för mycket på bandnamnet och albumtiteln så att låtskrivandet inte fick det utrymme som behövdes för att skapa ett album som sticker ut.

Sweet Mary Janes debutalbum är ett skönt album att lyssna på men inte ett speciellt minnesvärt sådant. Men jag skulle ändå vilja påstå att bandet har skapat en debut som kan lova gott inför framtiden och definitivt en med låtar som man kan lyssna på några gånger innan man tröttnar.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Roulette/Lions Share/Airborn