Giulia Silveri - cello

Mixed and mastered by Fabio Calluori

Released 2017-02-24
Reviewed 2017-03-05

soundcloud
pride & joy

Ett par saker blir självklara omedelbart när man första gången hör bandet Stamina, dels att det handlar om ett italienskt band och att de uppenbart lyssnat mycket på ett band som kallas Royal Hunt. Och det känns som att båda de sakerna tydligt bekräftas när jag läser presstexten, bara att kalla ett progressivt rock-/metal-band för Stamina måste ju kallas lite italienskt. System of Power är deras fjärde album och det har ett ganska flott skivomslag som ger en ganska dramatisk känsla.

Musikaliskt är det lite progressivt, lite neoklassiskt och ni som hört ett band som Royal Hunt kan använda det som referens eftersom albumet påminner väldigt mycket om deras värv. Åtta spår och cirkus 46 minuters speltid är vad detta album har att erbjuda, spår med bra produktion och hyfsad variation. Hygglig sångare och rätt så fina arrangemang, känslan är dock att jag hört det förr och då inte bara från ett danskt band – deras inspirationer känns väldigt uppenbara och jag får inte riktigt känslan av att jag lyssnar på ett nytt album.

System of Power är ett album som inte direkt bryter ny musikalisk mark men det är bra och ett underhållande album att lyssna på, ett album med många tilltalande egenskaper. Det är ett schysst album på alla sätt, låtarna är schyssta och framträdande är bra – System of Power är helt klart att rekommendera för dem som gärna lyssnar på Royal Hunt, Yngwie Malmsteens Rising Force och annat i den stilen. Det är ett kul album helt enkelt.

Femte spåret Love Was Never Meant to Be är det jag gillar bäst, One In a Million som känns stulen från Royal Hunt med omskriven lyrik är inte heller så tokig. Dock går det inte att komma ifrån det faktum att Stamina inte erbjuder något vi inte hört förr eller att de knappast är så fantastiska som man måste vara om man verkligen vill komma undan med att hyllas för ett icke-originellt verk. Kort och gott kan System of Power beskrivas som ett kompetent och bra verk som dock inte är tillräckligt spännande för att göra något bestående intryck.

Label: Pride & Joy Music/GerMusica
Tre liknande band: Royal Hunt/Evil Masquerade/Yngwie Malmsteen