2013 – Unbreakable
2015 – The Apocalypse DJ

Released 2017-01-27
Reviewed 2017-01-20

smashintopieces.com

gain

Slå i bitar, kul bandnamn även om jag hade förväntat mig något mer aggressivt som soundtrack när jag slår min nya macbook i bitar. Snacka om bortkastade pengar. Men det var inte fyndigheten i namnet som fanns under min lupp den senaste tiden utan bandets tredje album som heter Rise and Shine – ett album med lustigt skivomslag och tio spår.

Poppig hårdrock med ganska varierat låtmaterial, superfin produktion och generellt lättillgänglig och trallvänlig musik. Ofta med medryckande refränger och kompetent sångare. Det finns definitivt mycket trevligt att sätta tänderna i på detta album och det känns tilltalande, jag tror att det kan fungera bra ur en kommersiell synpunkt då det är ganska oförarglig musik.

Problemet med att göra ganska oförarglig musik är att den också blir ganska platt och ofta saknar spets. Det är fallet med detta album också, det känns som att det saknar lite spets och de flesta låtarna låter bra men glöms bort ungefär lika snabbt som man hört dem, ta bara Nickelbackosande tristessdyngan YOLO om du vill ha det klaraste exemplet på det. Det spåret hade jag gärna sett struket tidigt i processen. I övrigt är spåren bra men jag tycker att många av dem kunde haft lite mer fart.

Fjärde spåret Higher är dock riktigt grymt och hade fler spår på albumet varit av den kalibern hade jag givit detta album högre betyg men det är tyvärr en ensam superhöjdare på ett i övrigt bra men ganska sömnigt album – oförargligt och lite slätstruket för att passa en så bred massa som möjligt. Det känns lite som att bandet borde ha kunnat göra det bättre än de gör, Higher är ett tydligt bevis på vad de kan men tyvärr har många låtar bra refränger men tappar fart i verserna.

Inte ett album jag vill slå i småbitar, men inte heller ett album som innehåller min framtida signaturmelodi. Det är ett schysst album med bra ljudbild, sköna refränger, en kass låt och en lysnade låt – ett album som passar bra mitt i vår betygsskala.

Label: Gain/Sony
Tre liknande band: Siamese FIghting Fish/Jerkstore/Malrun