Recorded, produced, mixed and mastered by Jörg See at Performance Studios
Artwir and photography by Gert Lange

Released 2017-04-28
Reviewed 2017-04-18

shotgun-valium.de

daredevil records

Historien om Frank Tranquill berättas av bandet Shotgun Valium, en tysk trio som nu släpper sitt andra album. Ett album med ett ganska kul omslag, om historien om herr Tranquill är kul vet jag inte eftersom jag inte direkt satt mig in i densamma, däremot har jag lyssnat på deras musikaliska berättande ett antal gånger. Och det handlar om Stoner-rock enligt det typiska formatet och man kan nämna en hel räcka band om man önskar sig en jämförelse på det viset. Det handlar helt enkelt inte om speciellt unik musik, men däremot om väldigt välgjord sådan.

Bra producerad musik, bra sång, bra tyngd och pondus, trion kan definitivt skapa en bra produktion. Helt enkelt klassisk stonerrock fördelad på nio spår som visar upp hyfsad variation och en del hit-potential. Stilistiskt är det dock inte något direkt avvikande från annat vi hör i genren, tänker du på stoner-rock så tänker du med största sannolikhet på något som låter ungefär som detta album.

Det är ett bra album, speciellt inledningen är bra och sista spåret är bra medan andra halvan i övrigt känns lite halvsvag. Speciellt inledande spåret är starkt och kanske det bästa spåret på albumet. Samtidigt är det svårt att som kritiker hylla albumet oreserverat eftersom det inte direkt får min odelade uppmärksamhet, det låter lite för mycket som allt annat i genren och även om det är bra så sticker det inte ut.

Att Shotgun Valium och deras senaste album har kvalitéer råder det ingen tvekan om, att de är värda att kollas närmare på för den som gillar stoner är inte heller något att tveka om. Det jag kan komma på efter timmars lidande i skrivandeprocessen är att Shotgun Valium bjuder på ett bra men i slutändan ganska identitetslöst album.

Label: Daredevil Records
Tre liknande band: Orange Goblin/Kyuss/Monster Magnet