Lance Donati -Guitar
Phil Rasinski - Bass
Conor Mac - Drums

Released 2017-10-27
Reviewed 2017-11-19

pure noise records

Sharptooth från Baltimore i de förenta staterna har en hel del som talar för dem redan innan jag hört dem. Deras första album har utan tvekan fått namnet till viss del från ett av filmvärldens mest ikoniska citat och har man en låt som heter Fuck You Donald Trump står man definitivt på plus hos mig. Givetvis ska vi inte hylla ett band bara på sådana meriter men den jämställdhetskämpande kvintetten har åtminstone sina hjärtan på rätt plats – vad det verkar kanske ska tilläggas.

Det handlar om ett kvinnofrontat hardcoreband med gott om energi, bra driv och en känsla för melodier. Det är kraftfullt och känslosamt, jag tycker att Lauren som står för sånginsatsen definitivt sjunger med passion och skapar bra känsla i låtmaterialet. Produktionen och ljudbilden är väl annars egentligen ganska typiska för genren och jag skulle nog inte påstå att något i just den kategorin sticker ut. Egentligen är det väl inte mycket alls som sticker ut när det gäller Sharptooth, det är ganska typisk Hardcore men givetvis ska man inte underskatta ett band med ett politiskt budskap.

Det är ett kort och koncist album med en speltid om 33 minuter fördelat på elva spår där allt börjar med ett ordentligt uppvaknande. Sedan får man ett kul citat innan titelspåret sparkar igång. Det är hela tiden full fart och mycket energi från bandet som föddes i samband med upploppen och ”Black Lives Matter”-debatten i USA, deras politiska ståndpunkt tycks handla om jämställdhet och jämlikhet mellan människor. Och de för framför sitt budskap med ilska och energi, bra driv och kraft – det är ett underhållande album.

Kanske inte så våldsamt speciellt på något sätt men underhållande och bra, lätt att tycka om men kanske inte så värst minnesvärt då det inte direkt skiljer sig från mycket annat i genren. Om du gillar hardcore och den typen av lite rå otämjd aggression så bör du nog definitivt ta dig en närmare titt på denna kluriga tjej med vassa tänder. Ett album med bett och med klor även om jag personligen nog velat se både vassare tänder och klor.

Label: Pure Noise Records
Tre liknande band: Stick To Your Guns/Walls Of Jericho/Every Time I Die