Lyrics written by Necrospinal.
Keyboards in "Malicious Conflagration" by Necrospinal.
Cover art by Emerson Maia.

Released 2017-07-17
Reviewed 2017-09-01

metal ways records

Gravlik hora från Brasilien släpper sitt första alster och vad ska man säga om det? Ondskefull titel och så vidare, namn, titel och omslag beskriver väl egentligen vad det handlar om när man lyssnar på detta band. Ett band som bildades 2015 och nu alltså släpper första alstret, en EP med sju spår som i CD-version också har två bonusspår. Bandet är en trio av det typiska slaget för dödsmetallare med sådär lagom löjliga artistnamn och så vidare, så det är ett band som vänder sig till dem som redan gillar den här genren snarare än att det är ett album som kommer att vinna nya fans till denna genre.

Det handlar om den traditionella gammeldags dödsmetallen som vi hört många gånger förr. Det är tydligt inspirerat av en del gamla namn, namn som förstås nämns många gånger när det handlar om den här typen av musik. Brummande vokalinsats, typiskt dödsmetalliskt smattrande trummor, och allt vi brukar höra i dödsmetallen. Inga överraskningar och ingen direkt känsla av driv, känslan är att vi hört det förr och att det handlar om ett band som vänder sig till dem som redan uppskattar den här typen av musik. Sju spår känns dessutom tillräckligt och det är väl inte speciellt imponerande sett till produktion utan det är ganska buffligt och billigt som det brukar vara i den här genren – smutsigt kanske är ett bra sätt att beskriva det.

Gillar du den traditionella dödsmetallen, då kanske du kan uppskatta detta – det låter ganska mycket som det brukar när det handlar om den typen av musik. Jag känner mig inte speciellt imponerad av vad trion har att erbjuda, det är bara ganska typiskt för genren och det känns faktiskt mestadels intetsägande. Ganska segt, ganska tamt, ganska sömnigt, ganska mediokert på många sätt. Inte ett band som sticker ut i jämförelse med de många andra banden som finns i denna genre.

Det är helt enkelt ett album som lär tilltala dem som uppskattar ett sådant namn och omslag, vi övriga gör nog likaväl i att titta åt ett annat håll när vi letar efter nästa tillskott till skivsamlingen. Jag är inte speciellt imponerad och det känns inte speciellt svårt att slänga bort filerna som utgör detta album.

Label: Metal Ways Records
Tre liknande band: Massacre/Benediction/Disastrous Murmur