Who Do You Voodoo (2012)
Animal Man Woman (2014)

Released 2017-02-24
Reviewed 2016-04-06

satantakesaholiday.com

despotz records

Satan tar semester, säg det till alla svartmetallare och de skulle bli lite ledsna. Men det är inte så att Satan själv tar semester utan det är namnet på en svensk trio som bjuder på rockmusik som går rakt på sak utan konstigheter. Kanske inspelat i ett garage eftersom deras musik är gammal hederlig garagerock. Det är rakt på sak, utan kompromisser på ett väldigt bra sätt, ett underhållande album.

Det är bandets fjärde album, och trots det visar de upp en ungdomlighet och entusiasm för sin musik som känns kul och lockande. Dessutom har deras musik den fina fördelen att den är kort och koncis, bara omkring halvtimmens speltid vilket alltid är vettigt när man gör musik som inte är speciellt varierad. Här finns helt klart saker att gilla speciellt för den som gillar lite råare och mer energisk rock som inte tar några omvägar.

Men även om det är ett bra och entusiasmerande album tycker jag att Aliens ganska snabbt känns lite uttjatad och det dröjer inte många halvtimmar innan jag tappar intresset för vad trion har att erbjuda. Men visst, man kan inte klandra inledningen och speciellt inte tredje spåret Ladder to Climb som jag tycker är riktigt bra. Dock griper inte riktigt helheten tag i mig och jag tröttnar som tidigare nämnt ganska snabbt.

Kort och koncis text om ett kort och koncist album är vad jag har att erbjuda i denna recension. Det finns helt enkelt inte mycket mer att säga än att detta är ett schysst album med något riktigt vasst spår men som man ändå ganska snabbt tröttnar på.

Label: Despotz Records
Tre liknande band: Royal Republics/White Stripes/The Yeah Yeah Yeahs