Mixed and mastered at Soundchaser studios by Marcos Rodríguez
Artwork by David Figuer

Released 2017-12-08
Reviewed 2017-11-09

revealband.com

fc metal

Bandet Reveal inleder sin karriär med ett album som heter Timeline, ett album som egentligen ser väldigt typiskt power metal ut. Ett omslag som avslöjar en logotyp som även den skvallrar om power metal – spanjorerna, svensken och gästerna bjuder på ett välgjort och tilltalande power metal-album. Stilistiskt kanske det inte direkt bryter någon ny mark men det är välgjort och bör definitivt tilltala den som uppskattar musik av den här typen.

Bandets upphovsman heter Tono Hevia som är känd från Darksun och Nörthwind med vilka han har flera album bakom sig. Han hittade svenske Rob Lundgren som sägs vara en stark Youtubeperson med knappa 100 000 följare på den välkända videosidan, sedan är det välkända spanska musiker som utgör bandet och de har gästmusiker från Blind Guardian, Rage och Primal Fear så det kan nog påstås vara ett band som besitter god musikalisk erfarenhet inom den kraftmetalliska genren. Det är kanske denna erfarenhet och vida musikaliska bakgrund som gör att de bjuder på något som känns väldigt typiskt för genren utfört på ett väldigt bra sätt.

Fösta spåret är en typisk power metal-dänga med medryckande refräng, lätt att ta till sig och lätt att tycka om. Det är också en bra öppning som tar lyssnaren in i albumet på ett väldigt bra sätt. Det följs av genomgående solida power metal-låtar där jag också tycker att titelspåret Timeline är värt att omnämnas som ett av de bättre spåren – det roliga kanske är att bandet faktiskt är bäst när de är som mest genretypiska, samtidigt är det bra att de varierar sig en aning för om de gjort låtar som enbart låter som de jag nu nämnt hade det blivit ett ganska tråkigt album totalt sett.

Det är kanske inte det mest fantastiska eller speciella albumet jag någonsin hört men för power metal-fans är det definitivt ett album att titta närmare på. Jag tycker att det är ett bra och ett medryckande album och jag gillar verkligen det självbetitlade inledningsspåret som jag håller som albumets höjdpunkt. Reveal första album lovar gott även om jag tycker att de behöver finna en lite mer egen röst om de vill vara relevanta i framtiden – ett givet val för power metal-fanatikern.

Label: FC Metal
Tre liknande band: Helloween/Darksun/Döxa