Mixed by Philippe Deschermin
Mastered by Altho Studio
Artwork by David SC the best of the beast

Released 2017-10-20
Reviewed 2017-10-21

echozone

Och för er som är oroliga kan jag börja med att påpeka att vi inte börjat recensera pornografiskt material i bästa Shrek-anda utan att det handlar om ett franskt gotiskt band som tagit sig det namnet. Det är ett band med en ganska lång historia av kanske lite för stor fixering vid det erotiska, Philippe och Erwan som medverkar i detta band har också projektet An Erotic End of Times på sitt samvete så man kan ju undra vad som snurrar på deras skärmar. Det är hursomhelst ett album med mörkt omslag, tråkig bandbild och ska vara en inre resa mot ditt inre mörker, ditt intre träskmonster kanske. Avnjut pornografi, mötandes dina mest tokiga begär – ungefär så skriver de i pressmeddelandet som medföljer albumet.

Det handlar om gotiskt metal/industrirock, mörkt och ofta ganska lågt tempo med lågmäld sång – det där typiskt gotiska skulle jag nog vilja påstå. Nio låtar, ett egentligen ganska typiskt låturval för denna genre med det klassiska inre mörker som brukar förmedlas. Modern och snygg produktion, ganska mycket påminner det mig om An Erotic End of Times som jag skrev om tidigare i år. Stilistiskt är det väl i ärlighetens namn inte speciellt mycket som överraskar eller får en att stanna till och lyssna lite extra. Speltiden hålls dock relativt sansad vilket alltid är positivt och när det gäller framförandet finns det väl egentligen inte mycket att anmärka på – det är ett välgjort album.

Och det är ett bra album, snäppet vassare än det erotiska album Philippe släppte tidigare. Det femte spåret Close The Window tycker jag känns riktigt bra och stannar gärna till vid det när jag spelar igenom albumet – annars är det väl egentligen inte mycket som fängslar mig när jag spelar Porns musik. Låtarna är bra men förutom den femte så går de ändå ganska obemärkt förbi och det är väl egentligen svagheten med albumet, att det inte bjuder på något som sticker ut, det känns helt enkelt inte speciellt fräscht och kanske kan man i det dra paralleller till bandets namn för hur fräsch känns egentligen pornografin? Och varför ta ett bandnamn som är så svårt att söka på internet, testa att skriva porn i en sökmotor och se om ni hittar det franska bandet.

Nåja, trots det tramsiga bandnamnet tycker jag faktiskt att The Ogre Inside är ett album som definitivt ska kollas upp om man tillhör dem som lyssnar på gotisk och industriell rock/metal. Det är ett fint album men det sticker nog inte ut tillräckligt för att göra något överdrivet stort avtryck.

Label: Echozone
Tre liknande band: An Erotic End of Times/Type O Negative/Katatonia