Guitar solo by Simone Mularoni on "Hearafter"
Guitar solo by Mandy Meyer on "Helen"
Guitar solo by Kai Hansen on "Riding The Ghost" and "Across The Times"

Produced by Dennis Ward

Released 2017-02-24
Reviewed 2017-02-11

Kiske och hans Place Vendome är tillbaka med album nummer fyra och den här gången kommer de närmare solen. Det är samma fågel på framsidan men eldigare än det var senast, och musikaliskt kanske det faktiskt kan beskrivas på samma sätt. Och till sin hjälp har Kiske en hel räcka med grymma musiker och kompositörer för att skrapa ihop ett grymt album. Ett album med ett dussin spår där en finne skrivit den vassaste av låtarna.

Klassisk melodiös hårdrock, eller AOR är en ganska bra beskrivning av detta album. Men det är kanske lite tyngre och mer energiskt än mycket AOR, Kiskes röst är också lite atypisk för ett album i denna genre vilket skapar en lite dynamisk känsla som inte många melodirock album kan erbjuda. Produktionen signerad Dennis Ward är riktigt bra, elegant och samtidigt rejäl – det känns inte lika överpolerat som en del annat vi hör i denna genre. Och tack vare att det är så många olika kompositörer involverade så skapas en ganska stor variation på låtmaterialet som trots det känns väl sammansatt.

Det är som Frontiers påstår ett monsteralbum, riktigt vasst med riktigt vassa låtar. Kiske sjunger också väldigt bra så när vi sätter allt samman får vi ett tilltalande album. Dock måste jag tillstå att det tog mig ett tag att ta till mig albumet, jag tyckte att det lät lite alldagligt till en början men efter några genomspelningar föll allt på plats och jag insåg hur bra det var. Det är nog faktiskt det bästa jag hört från Place Vendome och ett varmt rekommenderat album. Och som jag tidigare skrev så är det ett album där det bästa spåret komponerat av en finne Jani Liimatainen som vi bland annat känner till från Sonata Arctica där han dock inte längre verkar, han skrev andra spåret Welcome to the Edge som är ett grymt spår.

Det är dock inte det enda grymma spåret på detta album och framförallt är det ett album som har styrkor vida överstigande svagheterna. Ett riktigt tilltalande album som jag definitivt tycker att ni ska kolla upp, det kommer definitivt vara värt de 57 minuter det tar att spela alla tolv låtarna.

Label: Frontiers Music
Tre liknande band: Wheels of Fire/Unisonic/Helloween