Aaron Robitsch - keyboards

Recorded at Alien Productions Studios by JK Northrup
Cover artwork by Dusan Markovic

Released 2017-07
Reviewed 2017-06-27

niviane.com

Amerikanska bandet Niviane bjuder oss på Druidkungen, deras första album och ett de hoppas ska leda dem till framgångar. De använder sig av det för att jaga skivbolag och de turnerar dessutom flitigt – dessutom har de förstått att det är vettigt med en ordentlig hemsida så tummen upp för det. Tummen upp för deras power metal med dullerande gitarrer och bra driv och energi, det bör tilltala fans som gillar traditionell tungmetall av kanske främst den amerikanska skolan men också en hel del av den Europeiska.

Med bra driv och kraftfull sång gör de musik med pondus och energi, ett ganska traditionellt heavy/power metal-album skulle jag nog vilja påstå. Och när jag ändå påstår saker så tror jag ingen kan påstå att The Druid King bjuder på några musikaliska överraskningar, man kanske inte kan sjunga låtarna utifrån att titta på omslaget men det är inte långt därifrån. Sångaren är kraftfull men jag kan inte påstå att sånginsatsen är speciellt fantastiskt, den passar ganska bra till albumets stil men det är inget som tar det till högre höjder. Det är väl egentligen bara gitarrlirandet som ibland får en att lyssna till lite extra, i övrigt är det ett album som ligger någonstans kring medel, kanske strax över.

Nästan en timmes speltid, variationen är typisk för ett album av denna skola och jag skulle vilja påstå att albumet känns i längsta laget. De hade gott kunnat vara lite mer selektiva med låtmaterialet, ett par av de elva hade de kanske kunnat låta vara utanför albumet. Inget av spåren sticker väl direkt ut och det kanske också bidrar till känslan av att det är lite platt, att det inte riktigt fångar mig som lyssnare. Men visst, det finns mycket att uppskatta också, jag gillar att det är kraftfullt och att albumet har så bra energi som det har – det gör det värt att titta närmare på för den som gillar mer traditionell tungmetall.

The Druid King är ett schysst album som bör väcka intresse hos den som uppskattar klassisk power metal men det är väl inte lika troligt att den som gillar mer nyskapande och utmanande musik känner sitt intresse lika väckt. Niviane är ett band som har god potential, de har något intressant på gång men så länge de trampar i de mest intrampande passagerna kommer de aldrig att bli riktigt spännande. Kanske kommer det mer spännande i framtiden, The Druid King är ett bra heavy metal album som fans av klassisk heavy metal bör titta lite närmare på.

Tre liknande ban:d Imagika/Skinner/Hellscream