Artwork by M.W. Wild
Photos by Holger Meyer

Released 2017-04-24
Reviewed 2016-04-13

mwwild.de
echozone

Tredje årtiondet kallar Herr Wild sitt första album, ett tretton spår långt album med gotisk rockmusik och en hyfsat mörk atmosfär. Musik som för tankarna tillbaka till klassisk gotiskt rock från en man som redan spelat in ett gäng album med sitt band The Cascades och nu alltså debuterar som soloartist. Han har inte satt det snyggaste skivomslaget på sitt första album men man ska ju inte döma ett album efter dess omslag.

Innanför omslaget döljer sig gotisk rockmusik som för tankarna tillbaka till legender som Sisters of Mercy och sådana band med en sångare som har en mörk röst och låtar som oftast bygger på en lite spöklik atmosfär. Och även om det för tankarna till band från svunna tider så är det ett album med modern produktion och även viss modern känsla. Kanske inte ett speciellt varierat album och mer djup hade definitivt inte skadat helhetsbilden. Jag skulle också vilja påstå att albumet är lite för långt för vad det är, att kapa bort några spår hade definitivt inte varit av ondo.

Dark All Over är nog mitt favoritspår på albumet, inledande titelspåret är också ett som sticker ut lite. Marionettes är inget vidare. Överlag tycker jag att det är ett ganska schysst album, det hade som redan nämnt kunnat vara lite kortare och lite mer varierat men jag tycker ändå att Wild visar upp en hel del musikalisk kompetens och även lite vassa låtskrivarförmågor. Det blir tummen upp för The Third Decade, om än med viss reservation.

Om ni gillar klassisk gotisk rock med mörk halvspökande stämma tycker jag nog att ni bör ge detta album en chans, det har definitivt några riktigt fina förtjänster. Frågan är dock varför han kallar debuten The Third Decade, det känns inte helt logiskt.

Label: Echozone
Tre liknande band: The Cascades/Sisters of Mercy/69 Eyes