Lula Beggs - Backing vocals
Lauren King - Backing vocals

Released 2017-02-24
Reviewed 2016-03-01

themutegods.com
insideout

De stumma gudarna är tillbaka och predikar att björndjuren kommer att ta över jorden, det låter ju logiskt. Ungefär ett år har gått sedan Beggs och hans trio släppte sitt debutalbum, ett album som vi på Hallowed uppskattade. Detta nya album följer ganska mycket i samma spår och det låter väldigt bra men är inte lika bra som debuten och det känns på det hela taget ganska ordinärt för ett album i denna genre. Inte som en björndjursinvasion men det känns som att kvalitén på produktionen och musikerna inte riktigt realiseras i låtmaterialet.

Progressiv rockmusik och jag tycker att man kan föra över beskrivningen från förra recensionen eftersom det är ungefär samma sak här. Väldigt melodiös rock musik med lite atypiska inslag, snygg produktion och bra sång, tänk Genesis eller något i deras fack och du har en bra bild på hur det låter. 52 minuters speltid med hyfsad variation, det känns dock som att albumet hade kunnat vara lite kortare.

Det är överlag ett schysst album med trevliga låtar och ett förträffligt musikaliskt hantverk. Det känns dock som ett album som man aldrig riktigt tar till sig, det spelar ingen roll hur många gånger jag spelar det, det tar på något sätt aldrig riktigt fart och passerar oftast lite halvt obemärkt förbi. Det är egentligen bara avslutande Stranger Than Fiction som fångar mitt öra, den ger också albumet en snygg avslutning men en snygg avslutning gör inte ett fantastiskt album.

Kanske inte en besvikelse i jämförelse med förra årets debut men ett betydligt tråkigare album än debuten var. Jag tror dock att de kan tilltala en hyfsat stor skara musikfans, deras musik är av en typ många som gillar progressiv rockmusik kommer att uppskatta men det är inte ett album som sticker ut nämnvärt. Det känns som ett ganska försiktigt album som inte riktigt sticker på något sätt och som jag redan nämnt är den enda höjdaren det avslutande spåret. I övrigt är det bra men ganska ordinära progressiva rocklåtar och samma sak kan faktiskt sägas om albumet. De stumma gudarnas senaste profetia är schysst men ganska ordinär.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Steven Wilson/Lifesigns/Steve Hackett