Sammy Sin – drums

Mixed and mastered by Achim Köhler

Released 2017-10-27
Reviewed 2017-12-29

licence-band.com

metalpolis records

Den tyska kvartetten som debuterar med detta album kan knappast beskyllas för att ha ansträngt sin fantasi speciellt mycket. Varken omslag, bandnamn, albumtitel eller låttitlar vittnar om ett band med kreativ fantasi. Licence kallar de sig och debuten kallas Licence 2 Rock, tvåan i titeln kan vara det mest kreativa de har att erbjuda på detta debutalbum som mixats och mastrats av mycket kompetente Achim Köhler och det påstås att det fastnar direkt när man hör låtarna.

80-tal utan att kännas daterat påstår pressmaterialet, det är kanske inte en helt felaktig beskrivning av hur det låter. Hårdrock av åttiotalssnitt, hyfsat medryckande refränger och medryckande karaktär på låtarna i allmänhet. Ingenting stilistiskt spännande tycker jag, ganska ordinär åttiotalsinspirerad rock med mer modernt kraftfull ljudbild – något som kommer i ganska stora antal nuförtiden. Det är ett ganska typiskt låtmaterial för ett album av denna karaktär och speltiden hålls klädsamt kort vilket gör att albumet känns mer direkt och kompakt och bristen på fantasi och variation känns mindre påtaglig än den skulle ha gjort på ett lite längre album.

Ganska bra album tycker jag, hyfsat driv i låtarna och hyfsat medryckande. Trycker ganska mycket på rätt knappar men känns kanske aningen fegt och fantasilöst för att verkligen sticka ut. Ingen av låtarna står väl direkt ut för mig och sångerskan gör det inte heller, Licence känns faktiskt ganska mycket som ett band i mängden, egentligen varken bättre eller sämre en det som befinner sig i den breda mittfåran av genreströmmen. Ett hyfsat underhållande album med schyssta låtar som dock kanske saknar det där sista djupet för att verkligen tilltala.

Det är kanske ett album för dig som gillar klassisk hårdrock, kanske med en rivig kvinnlig sångare. Samtidigt är det ett ganska intetsägande och fantasilöst album, välgjort och bra producerat men i slutändan kanske inte ett album någon kommer att minnas vid en tillbakablick över år 2017. Det blir ingen indragen licens för Licence men inte heller någon rekommendation.

Label: Metalapolis Records
Tre liknande band: Lita Ford/Lee Aaron/Thundermother