Ruben – Bass
Big Willy - Drums

Co-produced, Recorded, Mixed & Mastered by GG at Studio Bengt & GG All In Audio.

Released 2017-03-17
Reviewed 2016-03-23

bdhw

Laggivare från Malmö bjuder oss på sitt första alster, en femspårs-EP som kräver dryga 18 minuter av din tid. Kvintetten har en kvinnlig sångare och det sägs att de är förutbestämda att slå sönder förväntningar hos lyssnare och redo att strunta i alla regler för en genre och scen. Det sägs vara ett problembarn och en massa sådant förstås borde vara passande för ett metalliskt, hardcorigt, hårt rockande band, det ska vara rebelliskt och rivigt. Men hur rebelliskt och hur rivigt är det egentligen?

Lite thrashig metalcore, så kan man nog beskriva Lawgiver både enkelt och definitivt för att det är så det låter. Har man hört band i denna genre så kan man utan några större trubbel göra sig en bra bild av hur laggivarna låter. Det är inget konstigt, det är ungefär som förväntat och det rebelliska ligger väl i en rivig produktion, ett starkt driv och en lite oputsad produktion – samtidigt kan det sägas om en hel räcka band i denna genre och denna kvintett bjuder inte direkt på något vi aldrig hört förr. Samtidigt ska man inte sticka under stol med hur lätt det är att ta till sig musik som denna trots att man inte direkt blir speciellt imponerad av sångerskan, trots att hon verkar vara ett ordentligt rivjärn.

Det är en ganska kul EP, låtmaterialet håller bra klass och det är lätt att ta till sig och tycka om detta album. Om man gillar denna genre så gillar man med all sannolikhet även detta album, det är så bra och det trycker på rätt knappar. Men som kritiker är det ändå svårt att oreserverat hylla och hissa något som detta för trots att det är bra erbjuder det inte direkt något fantastiskt eller något som vi inte hört förr och dessutom saknar jag en distinkt hitlåt som får mig att vilja spela denna EP på nytt.

En habil debut från Lawgiver, inget superspektakulärt men definitivt något värt att lyssna på för den som uppskattar den här typen av musik. Rivigt, snyggt och ösigt, för några år sedan hade det säkert även varit rebelliskt, upproriskt och ungdomligt, men nu känns det nästan lite medelålders och försiktigt.

Label: BDHW / Soulfood
Tre liknande band: Cro-mags/Metallica/Leeway