Nikolaj Frydendahl - Guitars
Cristian Gutiérrez Acuña - Bass

First Kill (EP 2013)

Produced and mixed by Jacob Hansen

Released 2017-02-10
Reviewed 2017-01-30

Danska bandet Kforkill har lurat i Köpenhamns underjord i några års tid och nu är det dags för deras debutalbum som förkunnar att världen är trasig. Visst kan det väl finnas indikationer på att så är fallet men det kanske faktiskt finns fler indikationer på det motsatta. De har släppt en EP tidigare och nu släpper de alltså ett album och förkunnar att världen är trasig och de gör det med tung dödsmetall och hårtslående musik av varierat slag.

Bra producerad tung, modern dödsmetall med kraft och med driv. Gutturalt vrålande och känsla av mörker och ilska, de förmedlar känslor på ett starkt sätt. De gör det på ett album med elva spår och 47 minuters speltid. Det må vara hårt som granit men är också ungefär lika nyskapande som granit och det är kanske inte den bästa infallsvinkeln när man vill skapa relevant musik. Man kan dock inte klaga på engagemang och energi i bandets musik och de kan säkert tilltala genrens publik eftersom de trycker på rätt knappar för dem.

Kanske inte det bästa bandet jag hört i denna genre, men inte heller är de dåliga och jag kan inte annat än uppskatta bandets driv och kraft. Däremot kan jag sakna en hitlåt och kanske även lite mer djup i bandets musik. Jag hade önskat att de kunde gå en lite mer egen väg och trampa lite mindre på genrens inarbetade stigar, med lite mer fantasifulla idéer hade detta album kunnat vara riktigt intressant med tanke på den intressanta ljud bilden och kraften de har i sin musik.

Kforkill bjuder på en schysst debut, genrefansen kommer att uppskatta vad de satt samman även om jag ställer mig något tvekande till att någon av dem som uppskattar det kommer att lyfta albumet till toppositionen bland sina favoritalbum. En solid men också ganska försiktig debut som mycket väl kan ta dem från underjorden till en lite mer framskjuten position men det är inte ett album som sticker ut nämnvärt.

Tre liknande band: Obituary/Entombed/Chimaira