Jarno Vanhanen – drums

Renegade (2013)

Released 2017-11-17
Reviewed 2017-11-28

jessicawolffonline.com

metalpolis records

En aktiv finsk tjej som sysslar med extremsport, gör stuntgrejer, Kung-Fu och så vidare är hur Jessica Wolff beskrivs i pressmaterialet som medföljer hennes senaste album Grounded. Ett album som pryds av en bild på henne själv och som innehåller elva pop-rockiga låtar med starka melodier och mycket driv. Musik som känns hit-betonad och som säkert skulle kunna röna ganska stora framgångar om den fick plats i eterns brus.

Det handlar om lättillgängliga pop-rocklåtar med klämkäcka refränger, gitarrdrivet med starka och tydliga melodier. Inga konstigheter egentligen, ganska genretypiskt egentligen. Bra produktion. Kanske inte överdrivet mycket djup och inte heller speciellt mycket originalitet, det låter helt enkelt som ganska typisk kvinnofrontad poppig rockmusik. Hon har en bra röst den gode Jessica, en röst som passar väldigt väl till låtmaterialet – utmärkt skulle jag nog vilja påstå. Det är en solid och kvalitativ produktion helt enkelt, och det är ett album som borde kunna gå hem hos ett brett spektrum av musik-fans.

Kanske är det dock lite för lättsmält och lite för enkelt, låtarna må vara bra skrivna men de följer en tydlig mall – en mall som använts väldigt många gånger av många artister. Och som kritiker kan denna fantasilöshet vara lite påfrestande då det blir väldigt många album av samma karaktär att ta sig igenom varje månad av varje år. Jessicas album ligger väl ungefär i nivå med de flesta lite vassare album, hon sjunger som sagt väldigt väl och låtarna är trevliga att lyssna på – det är ett kul album helt enkelt och den som gillar den kvinnofrontade pop-rockmusiken kommer att uppskatta detta album.

Playing for Keeps är nog min favoritlåt på albumet, men någon större behållning blir det nog ändå inte för min del när det gäller Grounded eftersom det i slutändan egentligen inte tillför speciellt mycket. Det är en stunds skön underhållning men Jessica behöver göra något som känns lite mer personligt och fräscht om hon vill skapa något som ger ett mer bestående intryck.

Label: Metalapolis Records
Tre liknande band: Issa/Alyson Avenue/Heart