Monument Ende (2013)
Terra Satanica (EP 2016)

Released 2017-02-24
Reviewed 2017-02-17

fjoergyn.com

lifeforce records

Fjoergyn bjuder på samhällskritisk svartmetall av det kanske lite mer avantgardistiska slaget, det är alltid en skön variation från alla satanshyllande tramsare man stöter på i denna bransch. De verkar inte gilla intolerans och populism, två företeelser som verkar frodas allt mer i vårt samhälle och kanske tar de strid på sitt sätt. De vänder sig dock främst till den tyska delen av befolkningen eftersom det valt det tyska sprachet att sjunga på. Namnet kommer dock från isländsk mytologi och musiken är melodiös, mörk, varierad och hyfsat progressiv.

Stephan L. Mannen bakom detta projekt väckte först upp det som ett studioprojekt men numer är det ett komplett band som turnerat och allt sådant. Detta är det femte albumet för Fjoergyn, det första kom 2005 och de känns definitivt som ett moget och kompetent band i det mesta de gör. Produktionen håller god kvalité, sånginsatsen är bra och låtmaterialet har definitivt goda kvalitéer.

Det finns dock saker man kan ha synpunkter kring, det jag tänker främst på är att det finns flera låtar som är alldeles för långa, även albumet i sig känns lite väl långt. Tempot kunde vara lite mer varierat så att albumet fick ett mer dynamiskt intryck, för till skillnad från många liknande band bygger de inte en enda stor ljudkuliss utan har ganska mycket utrymme för låtarnas olika element, vilket är en perfekt grund för något betydligt bättre. Tyska är inte heller ett bra svartmetallspråk, det är inte tillräckligt rytmiskt vilket gör att sången känns förryckt och lite hackig.

Även om dessa synpunkter är värda att föra fram tycker jag att det är ett rätt bra album, det hade kunnat vara lite mer dynamiskt. Bandet hade kunnat kapa lite i låtarna men på det stora hela är det ändå ett ganska underhållande album att lyssna på och även om det knappast går till världshistorien som något musikaliskt mästerverk tycker jag definitivt att det är värt att titta närmare på för den som uppskattar genren. Det ska dock sägas att den perifera lyssnaren har bättre alternativ än Fjoergyns senaste alster.

Label: Lifeforce Records
Tre liknande band: Immortal/Emperor/Enslaved