Mike Terrana – Drums
Magnus Karlsson - Guitars, Bass & Keyboards

Mix by Simone Mularoni
Artwork by Stan W. Decker

Released 2017-06-02
Reviewed 2017-05-27

Färjemännen är kanske inte det finurligaste eller mest spännande bandnamnet jag hört under mina år som rockskribent, inte direkt det sämsta heller. Bakom det gömmer sig tre herrar som alla är ganska välkända, trummisen Mike Terrana med massor av album under bältet, Magnus från Primal Fear och så vidare samt sångaren Ronnie Romero som många verkar jämföra med en mer välkände Ronnie, Ronnie O’Sullivan. Nej, det sista blev inte helt rätt, Ronnie James Dio skulle jag förstås skriva, jämförelsen beror kanske på namnet för jag kom då inte att tänka på Herr Dio när jag spelade genom The Ferrymens debutalbum många gånger.

Melodi-/Power Metal är vad vi får, många klämkäcka refränger och medryckande melodier. Snyggt producerat och med sådär lagom mycket töntighet som schysst power metal bör ha. Men ett dussin spår och en timmes töntighet är i mesta laget och det är svårt att hålla öronen öppna ända tills det tar slut. Det är inte speciellt fantasifullt och anspelar på det för genren ganska typiska, de bryter inte direkt ny mark i sina musikaliska färjeresor.

The Ferrymen är definitivt en riktigt välproducerad historia, det låter riktigt bra och det är väldigt lätt att tycka om. Till en gräns. Jag tröttnar ganska snart och förpassar dessa resenärer till handlingarna. Men inte utan att jag lyssnat en hel del på dem och diggat deras musik, och ni som gillar den melodiösa kraftmetallen kommer säkerligen att uppskatta detta. Det är ett schysst album inget snack om det. Men kanske inte det mest intressanta jag hört, det är dock det ett väldigt fin alternativ för er som gillar den här musiken även om det kanske inte direkt erbjuder något nytt. Nyheter är dock inte direkt vad metalfans eftersträvar så Färjemännen har definitivt goda möjligheter att lyckas.

Med det sagt kan jag lägga detta album till handlingarna, och rekommendera att alla som gillar melodiös metal tittar lite närmare på detta album – det finns alla chanser att ni gillar det. Ett snyggt album med schyssta låtar, bra men knappast fantastiskt.

Label: Frontiers Music
Tre liknande band: Lords Of Black/Rage/Helloween