Pablo J. Tammen – Bass
Enrico Mier – Drums

Nova (2013)

Released 2017-08-04
Reviewed 2017-07-26

metropolis

Jag hade goda saker att skriva om Ember Seas debut Nova som kom för några år sedan, nu är de ute efter att tämja ett hjärta när de släpper sitt andra album i början av augusti 2017. De bjuder oss tio hjärtetämjande spår och precis som förra gången bjuder inte Ember Sea oss på det snyggaste av omslag men tyskarna vet hur man gör på den punkt som verkligen räknas, den musikaliska punkten – det har de visat en gång och nu får vi se om de återigen kan tämja musikfanatikerns hjärta.

Det handlar om kvinnofrontad gotisk rock/metal med tonvikt på melodier, på keyboards, på syntinslag. I viss utsträckning handlar det om musik som påminner en del om ett band som kallas The Birthday Massacre med de syntpoppiga bakgrundsslingorna som adderar en snygg melodiös bakgrund till musiken. Lite mer metalliskt är det dock med tyngre gitarrslingor och lite mindre fantasifullt och mindre färggrant än det kanadensiska bandet jag nyss nämnde. Det är ett ganska varierat album, sången är bra och framförandet är i toppklass. Det man kan anmärka lite på är originaliteten, bandet bjuder på musik som främst får mig att tänka på andra band och har väldigt lite som känns karaktäristiskt för Ember Sea – det är något de behöver jobba på om de vill fortsätta vara spännande.

Det är ett underhållande album, låtarna är riktigt bra och det är definitivt ett av de finare albumen jag hört, en konkurrent till The Birthday Massacres senaste album. Men de bjuder inte på samma originalitet som kanadensarna, även om de bör finnas med på topplistan över årets tio finaste album så här långt åtminstone. Det är definitivt ett väldigt tilltalande album utan direkta svagheter där den enda lilla svagheten måste vara att de kanske inte är direkt originella – men gör man så bra musik så spelar det mindre roll. Inledande spåret To Atlantis är nog favoriten på albumet, jag gillar också Portrait Enemy som också är ett riktigt fint spår lite mer än jag gillar de andra bra spåren som fyller detta album.

Kort och gott kan jag summera detta album som varandes ett riktigt tilltalande sådant, bandet bör dock jobba på att finna en lite mer egen ton om de vill fortsätta vara relevanta framöver. Jag tycker dock att utvecklingen tyder på att de är på väg åt det hållet om man jämför detta med deras första album så det kanske ändå är på väg åt det hållet. Med det sagt så kan jag rekommendera Ember Seas nya album, ett album som kan tämja ett metallhjärta.

Label: 7Hard
Tre liknande band: The Birthday Massacre/Nightwish/Evenoire