Photo by Clementine Blue
Artwork by Helena Ganya Brown

Released 2017-10-20
Reviewed 2017-10-11

doginthesnow.com
battle worldwide

Hund i snön släpper sitt debutalbum Konsumera mig som är en utforskande resa i nutida företeelser och personlig identitet hos personen som gömmer sig bakom detta finurliga alias. Ett album som kanske egentligen inte riktigt passar in i det rockiga ramverk vi har här på Hallowed men jag skriver om det jag lyssnar på oavsett vart det leder, det kan vara allt från denna typ av ambient och vacker, reflekterande musik till hjärndött mörker och allt däremellan och med vissa äventyrliga utflykter i diverse riktningar. Det här är ett mer spännande sidospår än det mörka, det låter inte som allt annat, det är mer eftertänksamt och reflekterande – kanske över ett ursprung ur blandade kulturer som inte passar in i vår allt mer nationalistiska värld eller kanske reflekterande över vårt konsumtionssamhälle.

Lugna och fina låtar, ballader kanske man kan beskriva många som. Det är tillbakalutat och inte speciellt tungt, varierat och djupt – dramatiskt och som jag redan skrivit många gånger: reflekterande. Riktigt snyggt tycker jag att man kan beskriva det som, hon sjunger på ett bra sätt med bra röst och bra känsla som skänker ett fint djup till låtmaterialet på ett album som står som starkast i sin helhet snarare än isärplockat i sina låtar. Vidare är det förstås positivt att det hålls kort, låtarna är korta och albumet tar inte lång tid att spela sig igenom vilket gör att man snabbt kommer igenom det och definitivt inte hinner tröttna.

Definitivt ett album värt att konsumera, även om jag nog kan reservera mig från att rekommendera det till dem som uppskattar det riktigt tunga musikaliska artilleriet. Det är ett album som har genomgående bra låtar även om jag tycker att avslutande I’m Still Here känns lite som en sömnig avslutning, i övrigt hittar jag dock inga svagheter bara flera vassa spår. Exempel på dessa är Child, Blood och Mirror som jag nog tycker är albumets tre höjdpunkter även om man som jag tidigare skrev får ut den största behållningen av att höra albumet i sin helhet då det är riktigt bra hela vägen igenom, förutom kanske avslutningen då.

Därför avslutar jag med att rekommendera en närmare titt på detta album, om inte annat som ett sätt att bredda era musikaliska horisonter lite. För mig personligen känns det som en av de mest positiva nya bekantskaperna under detta år, så det är definitivt ett album jag kommer att återvända till även efter jag skrivit de sista tecknen på denna recension.

Label: Battle Worldwide Recordings
Tre liknande band: Lost Horizons/Fear Of Men/Susumu Yokota