Breathless (2016)

Production by Sheena Sear at M2 Studio's

Released 2017-11-24
Reviewed 2017-11-12

dantefox.com
aorheaven

Dante Fox släppte ett riktigt vasst album förra året och nu är de tillbaka med en sex-strängad revolver som skjuter av låtar från bandets första två album, som ni ser på framsidan av detta albums omslag. Det är låtar som formade bandet som nu kärleksfullt återinspelats och producerats med modern teknik för att ge dem nytt liv, och eftersom jag inte är en superkännare av Dante Fox kunde jag inte höra att det var gamla låtar eftersom de låter riktigt fräscha och spännande. Och jag tycker att man kan beskriva det som en ganska logisk uppföljare till förra årets Breathless, ett riktigt trevligt album helt enkelt.

Det handlar precis som tidigare om AOR, kvinnofrontad sådan där Sue definitivt har en av genrens vassaste stämmor. Det är medryckande och hit-betonade låtar rakt igenom albumet och flera av refrängerna kan beskrivas som väldigt starka och lättillgängliga. Produktionen är riktigt bra, modern och snygg – låtmaterialet hade dock kunnat vara lite mer varierat och man kan ju inte direkt beskylla dem från att vara nyskapande. Det är dock riktigt väl framfört och producerat och borde kunna nå en bred publik då i stort sett varje låt på detta album är en låt med hit-potential, även om jag saknar en riktigt bra rockballad.

Förra årets Breathless var riktigt bra men det här nog faktiskt ett steg bättre, det kanske beror på att de tagit två album och begränsat urvalet till ett album eller bara att låtarna är snäppet vassare. På tal om de vassa låtarna så är ju definitivt den inledande Firing My Heart den som sticker ut mest, det är en riktigt minnesvärt höjdpunkt – AOR när den är som bäst. Lonely och Under the City Lights som kommer efter är också värda att nämnas – nackdelen kan dock vara att albumet inleds med de bästa spåren vilket gör att avslutningen inte riktigt är av samma kaliber som inledningen. Men det är av mindre betydelse när alla spår på albumet är riktigt bra och kan nog beskrivas som det bästa jag hört från Dante Fox.

Om den största bristen på att album är att den saknar en riktigt vass rockballad så kan man väl inte direkt påstå att det är ett album med någon större brist. Alla spår på albumet har hit-potential, produktionen är suverän, sångerskan är grym och inledande spåret tillhör definitivt årets vassaste låtar i genren. Six String Revolver är ett riktigt vasst AOR-album, ett jag definitivt kan rekommendera till alla våra läsare.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Romeo's Daughter/Airrace/Grand Illusion