Barbaric Blood (2011)
Haralds of the Fall (EP 2013)

Released 2017-01-15
Reviewed 2016-01-03

balfor.info
drakkar productions

Begravningseld från Ukraina släpper sitt tredje album som de kallar Svart Reptil Stiger, det tillsammans med den grovhuggna logotypen får en förstås att tänka på svart metall. Och det är precis det ukrainarna har att erbjuda, tung och rejäl musik med brysk sång och aggressiva tongångar. Ändå med viss melodi och djup som definitivt gör att det finns saker att höra här mer än den vanliga aggressionen som arga extrema band brukar bjuda på.

Hyfsat skivomslag, hyfsade låtar, det finns definitivt saker att uppskatta när man lyssnar på Balfor – jag tycker faktiskt att det är ett schysst album. Speciellt inledningen. Det är dock knappast ett överdrivet minnesvärt album, det finns ganska många band och album med denna karaktär och det här sticker inte direkt ut i det sällskapet. Gillar man genrer kommer man uppskatta detta album, föredrar man band som inte upprepar sådant andra gör kommer man kanske inte uppskatta det riktigt lika mycket.

Ukrainsk metall tillhör inte vanligheterna, men i ärlighetens namn har de inte mycket i sin barbariska svartmetall som skiljer dem från norskarna – det låter faktiskt ganska norskt. Det låter också ganska bra men att kolla upp dem bara för att de kommer från en lite udda nation känns också ganska överdrivet, så bra är de inte. Jag hade gärna sett lite mer melodier, kanske även lite mer varierad sång. Det hade kunnat göra mycket för detta album.

Bra men inte direkt något överdrivet minnesvärt om jag säger så. Den svarta reptilen stiger inte alltför högt om man ska ordvitsa till det lite, jag hade gärna sett lite giftigare musik än vad vi får.

Label: Drakkar productions
Tre liknande band: Keep of Kalessin/Dimmu Borgir/Satyricon