Mixed & mastered by Federico Solazzo at Pannekoek Rehab Studio (NL)
Artwork by Laslzo “absurdcus” Demeter

Released 2017-04-15
Reviewed 2016-06-22

badassmetal.net
lion music

Ett metal-band som kallar sig Badass, det bara måste ju vara italienskt – så tänkte jag när jag började ta mig an Badass debutalbum More Pain, More Gain. Och självklart hade jag rätt, det är en italiensk kvartett med kompetenta musiker, sångaren från DGM, välkände Alberto Rigoni på bas och så vidare, det kan ju inte vara misslyckat. Eller kan det? Namnet är ju åtminstone inget vidare, inte heller titeln även om det ligger en viss sanning i densamma. Men vad ska jag då skriva om detta band och detta album.

Om jag börjar med att beskriva dem handlar det om hårt rockande musik, rakt på sak, rövsparkande tungmetall – så kan man enkelt beskriva dem. Knappast unikt, no-nonsense som man skulle beskriva det på brittiska, det är helt enkelt okomplicerad heavy metal med gott driv och väldigt bra sångare. Produktionen håller också den god klass även om låtmaterialet hade kunnat vara lite mer varierat. Det hade kunnat vara ett album med lite större djup, och lite mer fantasi men albumet är med sina 40 minuters speltid kort och koncist så man hinner inte tröttna på det.

Det är ett ganska schysst album, låtarna har bra energi och bra driv, framförallt har de en bra sångare vilket kanske är deras främsta tillgång. Låtarna i sig är hyfsat tilltalande och jag har gillat att lyssna på detta album, även om det inte direkt är ett album som sticker ut överdrivet mycket och med tanke på den talang som finns ansamlad i kvartetten känns det som att det borde ha varit ett bättre och kanske även mer fantasifullt album. Badass är inte så badass som de vill göra gällande.

Det är dock inte ett så tokigt album och gillar man traditionell heavy metal med gott om driv och energi så bör man definitivt uppskatta detta album. Ett schysst hårt rockande album helt enkelt – inga konstigher, bara schysst hårdrock!

Label: Lion Music/Cargo Records
Tre liknande band: DGM/TwinSpirits/Four Roxx Down