Innocence Descent (2014)

Produced by: Gabor Vari, at Black Hole Sounds Studio
Strings by Minore quartet

Released 2017-01-13
Reviewed 2017-01-08

rock 'n' growl

Ann My Guard är ett band från Ungern, som väl inte direkt är ett land förknippat med tyngre musik. Jag tror att jag tidigare skrivit om ett band från Ungern och de var urusla, Ann My Guard är något helt annat. Det är ett band som bildades av sångerskan och bassisten Ezter och som har hunnit med ett tidigare album som släpptes 2014. Ourania heter det nya albumet och det har en lite rymdig känsla sett till framsidan och att det faktiskt förekommer ett par Jupitermånar i låtlistan förstärker det intrycket.

Musikaliskt är det kanske inte så värst rymdigt men det finns en liten känsla av det. Det handlar om melodiös hårdrock med kvinnlig sång, ganska lätt att ta till sig när musiken bygger på starka refränger och melodier. Hyfsat bra sång, kanske inte fantastisk och detsamma gäller produktionen som känns kompetent men inte sådär överdrivet speciell. Men det är ett kort och koncist album med bra låtar så det här med produktion och kanske inte helt fantastisk sång spelar egentligen inte jättestor roll eftersom allt ändå passar ganska väl in i Ouranias pussel.

Jag tycker att det är ett bra album, med generellt bra låtar. Dock är det bara femte spåret Breathe The Sun som gör något direkt intryck på mig, det är då Ann My Guard verkligen visar vad de går för. Det är ett hyfsat intressant album även om det kanske inte helt lyfter, förutom det femte spåret då. Men jag tycker ändå att man kan ge detta album en chans, speciellt om man uppskattar kvinnofrontad hårdrock.

Lite originalitet och något ytterligare hitspår hade definitivt inte skadat detta album. Men Ann My Guard har några bra idéer och gör ett bra album, även om jag inte vill påstå att det är ett fantastiskt sådant.

Label: Rock’N’Growl Records
Tre liknande band: Paramore/Avril Lavigne/Evanescence