Featuring: Twisted Sister Dee Snider, Jay Jay French Eddie Ojeda Mark “The Animal” Mendoza A.J. Pero
Produced by Andrew Horn

Released 2016-03-11
Reviewed 2016-04-10

twistedsister.com
monoduofilms

2016 är året då Twisted Sister tackar för sig med lite farvälturnerande och förstås också hyllningsturnerande till AJ Pero som lämnade jordelivet förra året. Det är kanske passande då att det på köpfilm släpps en dokumentär om hur allt började för detta band som jag tror att de flesta känner till på ett eller annat sätt. Filmen är sammansatt för ett par år sedan så vi får intervjuer med bandets medlemmar, inklusive AJ Pero, intervjuer som varvas med klipp från bandets tidiga historia.

Vi får följa bandet som ett coverband på New Yorks klubbscen och lär oss det jobb som till sist ledde till skivkontrakt och till stor framgång. Det talas med skivbolagsfolk, och vi får se delar av bandets konsert på teveprogrammet The Tube i Storbritannien och hur de lånade ihop pengar för den och så vidare. Filmen är 137 minuter lång och det är ett utmärkt sätt att lära känna detta band.

Givetvis är det gamla materialet av skiftande kvalité och sådär men det är väl inte för bild och ljud man sätter sig in i denna film, det är för att lära känna Twisted Sisters historia och den får vi väldigt snyggt och väl berättad. En mycket intressant film på många sätt, kanske inte den bästa musikdokumentär jag sett men den är intressant och innehåller mycket spännande fakta om bandet sådant som jag tror att inte alltför många känner till, bland annat hur hårt de fick jobba för att få ett skivkontrakt trots att de spelade för fulla hus flera dagar i veckan på New Yorks klubbscen.

En film jag rekommenderar speciellt till er som gillar Twisted Sister, men jag betvivlar inte att det är en intressant film även för er som bara gillar musik och musikernas historier i allmänhet. En film som definitivt fått mig att respektera Twisted Sister och deras arbete betydligt mer än jag gjort tidigare, helt enkelt en intressant film om ett framgångsrikt band. Det är alltid kul att få se vad som hände bakom kulisserna på en framgångsrik företeelse, om ni också tycker så kan jag varmt rekommendera att ni tittar närmare på denna intressanta och relativt underhållande film.

Label: MONODUOFILMS
Tre liknande band: Mötley Crue/Poison/NY Dolls