Mixed by Dag Lundquist
Mastered by Peter In de Betou
Cover art and design by Johan Gullberg

Released 2016-03-14
Reviewed 2016-03-14

themutegods.com

Trettioåriga Kriget har en historia längre än trettio år, första albumet såg dagens ljus 1974 men redan då hade de skapat Glorious War som dock inte släpptes förrän 2004 så de har en lång historia bakom sig. På tal om Glorious War så är det enda gången de tidigare skapat något på engelska. Som namnet antyder har det varit deras modersmål svenska som gällt men det är kanske lagom att ge sig på ett mer internationellt språk så här när man släpper det tionde albumet. Om man tittar på omslaget ser det inte alltför spännande ut - och ett band som tagit sig ett namn från ett långdraget krig under Sveriges stormaktstid, kan det verkligen vara något?

Svaret är progressiv rockmusik, lite som landsmännen i Kaipa, The Flower Kings, Beardfish eller vad du nu vill, likt ganska mycket men ändå med sin egen lilla prägel – såsom det brukar kunna vara i genren. Det är väl inget som känns direkt unikt med detta album men produktionen håller hög klass och det bjuds på varierad musik med kompetent sångare. Ett välgjort album helt enkelt och med 44 minuters speltid tycker jag också att de håller det kort och koncist, och således blir det intressant och något man gärna återvänder till eller spelar om igen.

Svaret är ja, det kan vara något. Jag tycker att detta album är riktigt bra, det inleds grymt bra och sedan hålls kvalitén hög ända tills albumet avslutas. Jag kan inte direkt se några svagheter med detta album, det kanske inte bryter så mycket ny mark eller återuppfinner hjulet men det är inte heller någon tråkig gammal skåpmat som ofta är fallet när ny musik dyker upp. Även om man hört väldigt mycket musik som denna är det ett album som är väl värt att titta lite närmare på, ett album jag kan rekommendera.

Första spåret The Photograph är nog det bästa spåret på albumet, det sätter an en riktigt snygg ton. Inget av de efterföljande spåren är lika bra men de håller en standard som inte är långt efter – det hela sammantaget gör detta till ett riktigt bra album och ett jag tycker att ni bör ta er en närmare titt på.

Tre liknande band: Kaipa/The Flower Kings/Steve Hackett