Against the Grain (2009)
Divide the Blackened Sky (2012)

Released 2016-01-29
Reviewed 2016-02-04

theveerunion.com
pavement

Decennium kallar Veerunionen sitt nya album som signifierar att det passerat ett decennium sedan bandets debutalbum såg dagens ljus 2006. Det är ett album som presenterar en ny union med nya medlemmar och det är bara sångaren Crispin Earl som finns kvar sedan debutalbumet. Detta album består av fem låtar från innan debuten skrivna av nämnda Earl och fem helt nya låtar och albumet och för att illustrera decenniet har de ett tidsenligt omslag på sitt nya album som alltså är ett vittnesmål till hur bandet och kanske främst Earl övervunnit motstånd, för Earl i form av kampen mot depression, något han avhandlar i lyriken till albumets första spår Defying Gravity.

Modern hårdrockmusik, poprock kanske man kan beskriva det som. Earl har en typisk modern rockröst som påminner om den man hör i många amerikanska och moderna rockband. Snygg modern, kraftfull produktion som ger bra karaktär och driv i låtarna – bra energi tycker jag att de har och en dynamisk ljudbild som bör kunna göra bandet tilltalande för en ganska stor publik. Albumet har tio spår som har en hyfsad variation de håller sig med en sansad speltid vilket alltid är positivt då albumet känns mer direkt och dynamiskt.

Decade är ett bra album, ett album med bra driv och underhållande låtar och ingenting direkt negativt. Om man ska anmärka på något så kan det väl vara att de inte är direkt överdrivet nyskapande och att deras moderna rockmusik ofta påminner om något annat, samtidigt tycker jag dock att man kan säga att de har en relativt egen karaktär vilket gör dem relevanta i en alltmer mättad musikscen. Jag tror dessutom att de kan tilltala en väldigt bred publik eftersom de gör musik som är lätt att tycka om, musik som fungerar riktigt bra skulle jag vilja säga. Ett mycket trevligt album, väl värt att titta närmare på helt enkelt.

Flera av låtarna är riktigt vassa men jag tycker att inledande Defying Gravity och avslutande Underrated är två riktigt snygga hitlåtar som borde fungera riktigt bra i vilken radiostation som helst, bortsett kanske från P1 och P2. Varmt rekommenderat album som jag anser att du bör ta dig en lite närmare titt på – det är ett riktigt bra album kort och gott.

Label: Pavement Entertainment
Tre liknande band: Breaking Benjamin/Sevendust/Alice in Chains